خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد

مخالفت فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی وزارت صمت/دولت تظاهر می کند از کارگران حمایت می کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۸۶

تولید کنندگان و فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی واردات کیف و کفش کاملا مخالف هستند و معتقدند که این طرح ضربه بزرگی به تولید در داخل کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران با هدف بررسی طرح ساماندهی واردات کیف و کفش صبح امروز  شنبه 21 اسفند برگزار شد.

مصطفی طالقانی، رئیس  هیات جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش با اشاره به اینکه صنعت کفش در 17 سال گذشته به شدت در حضور کفش‌های چینی آسیب دیده است، اظهار داشت: امروز خوشبختانه کفش‌های خوبی در داخل تولید می‌شود و برندهای خوبی در حوزه کفش در داخل معرفی شده‌اند و نیاز بازار را به خوبی تامین می‌کنند اما ما نگرانیم که طرح ساماندهی واردات کیف و کفش که توسط وزارت صمت قرار است اجرا شود، باعث تضعیف تولید داخل شود و ما با آن مخالفیم.

مخالفت فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی وزارت صمت/دولت تظاهر می کند از کارگران حمایت می کند

لشکری، تولیدکننده کفش نیز گفت: در 4 سال اخیر با وجود تحریم و مشکلات اقتصادی، تولیدکنندگان کفش نیاز داخلی را به خوبی برآورده کردند و امروز 95 درصد نیاز بازار را کفش‌های ایرانی تولید داخل تامین می‌کند و اگر قرار باشد طرح وزارت صمت، بازار داخلی را در اختیار کالاهای خارجی قرار دهد ما با آن مخالفیم. امروز صنعت کفش ایران در دنیا رتبه 10 را در اختیار دارد و باید به جای واردات کفش شرایط را برای صادرات فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از صادرات حمایت می‌کنند، ادامه داد: امروز مثلا ترکیه برای صادرات کفش خود به اتحادیه اروپا هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کند اما وضعیت ما در داخل اینگونه نیست و متاسفانه راه حل‌هایی که وزارت صمت ارائه می‌کند چون بدون نظر اتحادیه و کارشناسان مصوبه شده است، مشکلات بسیاری را برای صنعت کفش ایجاد کرده است.

مخالفت فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی وزارت صمت/دولت تظاهر می کند از کارگران حمایت می کند

هادوی‌نیا، تولیدکننده فعال کیف و کفش نیز بیان کرد: امروز نقش پررنگ صنعت کفش در اشتغالزایی و تولید غیر قابل انکار است و اگر یک‌دهم بودجه‌ای که به خودروسازی اختصاص داده شده بود به کفش اختصاص داده می‌شد ما شاهد رشد بسیار زیاد این صنعت بودیم. امروز درآمد دو جفت کفش تقریبا برابر با یک بشکه نفت است و با 100 میلیون تومان می‌توان یک اشتغالزایی پایدار در صنعت کفش ایجاد کرد و 70 محصول از قِبل آن تولید می‌شود و پایه چهارم تولید در کشور است.

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر مواد اولیه و ماشین‌آلات از خارج از کشور وارد نمی‌شود گفت: صنعت کفش ما، شناسنامه مملت و مزیت ملی است و دولت باید با اختصاص ردیف‌هایی زنجیره توزیع و فروش را عین تولید حمایت کرده و از قاچاق جلوکیری کند.

هادوی‌نیا افزود: متاسفانه مافیای واردات دست از سر این صنعت برنمی‌دارد و امروز حتی بعضی از آنها در وزارت صمت نیز نفوذ کرده‌اند و می‌خواهند کفش‌های بی‌کیفیت و ارزان خارجی را وارد کنند.

وی با انتقاد از کسانی که می‌خواهند بین کارگران و کارفرماها به دلیل دستمزد، اختلاف ایجاد کنند، گفت: دولت اگر می‌خواهد مشکل کارگران را حل کند می‌تواند به آنها در بحث مسکن و  ارزاق کمک کند و نه آنکه فقط در ظاهر دستمزدها را افزایش بدهد.

مخالفت فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی وزارت صمت/دولت تظاهر می کند از کارگران حمایت می کند

محمد عرب، مدیرعامل کفش شیما و تولیدکننده نیز با اشاره به کاهش 15 درصدی صادرات کفش در سال 1400 اذعان کرد: قوانین سخت، راه را بر صادرکنندگان بسیار سد کرده است. امروز بیش از 20 برند خوب در داخل کفش تولید می‌کنند که قابلیت صادرات را دارد اما متاسفانه گروهی به دنبال بریدن سر برندها هستند.

وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که از تولید حمایت شود اما این حمایت صورت نمی‌گیرد. چرا باید تعرفه آگهی‌ها در صدا و سیما در اسفند ماه ناگهان چندبرابر شود و مدیران این سازمان تبلیغ کفش را برابر با مواد غذایی بگیرند؟!

عرب افزود: متاسفانه امروز تولیدکنندگان صنعت کفش قربانی بزرگ شدن نهادهای دیگر می‌شوند. چرا اگر دولت می‌خواهد سازمان تامین اجتماعی را بزرگ کند و یا بانک‌ها بزرگ شوند، باید تولیدکننده قربانی شود؟

وی با اشاره به معضل قاچاق گفت: امروز ما اگر کالایی را بخواهیم از تهران به بندرعباس بفرستیم 4 روز طول می‌کشد اما از دوبی به بندرعباس یک کالا 2 روزه می‌رسد. در بندرعباس حدود 30 هزار قایق موتوری هر روز آماده هستند تا اجناس قاچاق را به هر نقطه‌ای که می‌خواهند ببرند.

عرب همچنین با اشاره به مصوبه دولت برای دستمزدها یادآور شد: قطعا ما از کارگرها حمایت می‌کنیم اما باید تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند این میزان حقوق را پرداخت کنند زیرا با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های دیگر تولید، نمی‌توان درآمد زیادی کسب کرد.

مخالفت فعالان صنعت کفش با طرح ساماندهی وزارت صمت/دولت تظاهر می کند از کارگران حمایت می کند

شجری، رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز نیز بیان کرد: در حالی که حقوق بازنشستگان 10 درصد و حقوق کارمندان نیز 10 درصد افزایش پیدا کرده، حقوق کارگران 57 درصد افزایش پیدا کرده است و دولت می‌خواهد وضعیت معیشت کارگران را از جیب کارفرمایان بخش خصوصی تامین کند. وقتی 57 درصد حقوق افزایش پیدا می‌کند قطعا این دستمزد در قیمت تمام شده نیز تاثیر می‌گذارد و این به وضعیت معیشت و اشتغال نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی امکانپذیر نیست.

داورپناه، تولیدکننده کفش نیز گفت: دولت تظاهر می‌کند که در حال دادن حق کارگر است و بر روی کاغذ این کار را می‌کند اما در واقعیت اینگونه نیست؛ وقتی قیمت نهاده‌ها و پتروشیمی ناگهان 30 درصد افزایش پیدا می‌کند و مالیات‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌اند و از سوی دیگر قاچاق نیز بلای جان تولید شده، تولیدکننده چگونه باید دستمزد کار را بدهد؟

خبرنگار علی زادمهر 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز