خبرگزاری کار ایران

با باخت به نادو؛

کشتی‌فرنگی‌ایران در دوپینگ، ضربه فنی شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۰۹۵

فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستادملی مبارزه با دوپینگ پس از این رخداد، دیگر کشتی گیر طلایی ایران را هم در محک آزمون دوپینگ قرار داد.

فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستادملی مبارزه با دوپینگ پس از این رخداد، دیگر کشتی‌گیر طلایی ایران را هم در محک آزمون دوپینگ قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا خرم‌آباد، رقابت‌های کشتی فرنگی جهان با میزبانی مجارستان در سال ۲۰۱۳ در بوداپست برگزار شد. در این رقابت‌ها ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳ صاحب ۲ مدال طلا شده بود.

در این دوره از مسابقات طالب نعمت‌پور، نماینده وزن ۸۴ کیلوگرم در دیدار نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ از سد سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان گذشت و به مدال طلا دست یافت.

امیر علی‌اکبری دیگر نماینده کشورمان بود که با وزن ۱۲۰ کیلوگرم و با نتیجه ۴ بر صفر مقابل هیکی نابی، دارنده مدال نقره المپیک لندن از استونی به پیروزی رسید و دومین مدال طلا را بر سینه کشتی فرنگی ایران آویخت.

هنوز از شیرینی طلای ایران زمان زیادی نگذشته بود که تست دوپینگ امیر علی‌اکبری از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستادملی مبارزه با دوپینگ مثبت اعلام شد. در این تست دوپینگ امیر علی‌اکبری از ادامه رقابت‌های کشتی در عرصه‌های ورزشی به صورت مادام‌العمر کنار گذاشته شد و مدال طلای او از سینه ایران، رخت بربست.

این اتفاق تلخ، شیرینی مدال طلا را در کام ورزشکاران و ایران تلخ کرد. فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستادملی مبارزه با دوپینگ پس از این رخداد، دیگر کشتی‌گیر طلایی ایران را هم در محک آزمون دوپینگ قرار داد. تیم نادو بعد از انجام تست دوپینگ طالب نعمت‌پور در آزمایشگاه ضد دوپینگ کلن آلمان، اعلام کردند او از آنابولیک استروئید ترندبلون استفاده کرده است.

طالب نعمت‌پور، کشتی‌گیر ۸۴ کیلوگرم که مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۰۹ و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ را کسب کرده‌ و در رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی در اردیبهشت ۹۳ که در تهران برگزار شده بود با نتیجه‌ ۳ بر یک داویت چاکوتادزه از روسیه را شکست داد و به مدال طلای آن دوره از مسابقات دست یافت.

طبق تعریف کمیسیون پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک دوپینگ عبارت است از تجویز یا مصرف یک ماده خارجی یا ماده درون زای بدن با مقادیر غیرعادی و یا راه استعمال غیر طبیعی، توسط شخص سالم با هدف افزایش کارآیی ورزشی.

رایج‌ترین مصرف مواد و داروهای دوپینگی خوردن، نوشیدن یا تزریق این نوع داروها است. نوع دیگر دوپینگ، دوپینگ خونی است. در این نوع دوپینگ، خون شخصی به شخصی دیگر(با گروه خونی یکسان) و یا خون همان شخص به خودش(بعد از یک دوره ذخیره) از طریق رگ تزریق می‌گردد. این کار باعثمی‌شود توانایی انتقال اکسیژن در خون شخص تزریقی بالا رود تا بنابراین استقامت آن شخص نیز افزایش یابد.

با اعلام آزمایش مثبت دوپینگ طالب نعمت‌پور از سوی تیم نادو بار دیگر ضربه هولناکی بر ورزش ایران زده شد. ضربه‌ای که ورزش ایران را با بحرانی جدی مواجه کرده است. این ورزشکار لرستانی بر اساس قوانین به طور موقت برای ۲ سال از حضور در تمامی میادین کشتی محروم شده است.

*فاطمه نیازی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز