خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

رونمایی از 294 طرح عشایری در دهه فجر/ لزوم همکاری نهادهای متولی خدمات‌دهی به عشایر

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۳۹۴

رئیس سازمان امور عشایر کشور اعلام کرد به مناسبت دهه مبارک فجر 294 پروژه مرتبط با جامعه عشایری در کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، شایان نادری امروز (8 بهمن‌ماه)، با بیان این مطلب، عنوان کرد: اعتبار این طرح‌ها 4500 میلیارد ریال است و 19500 خانوار بهره‌بردار عشایری از خدمات این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

نادری افزود: این طرح‌ها حوزه‌های مختلفی مانند: آبرسانی و تامین آب شرب عشایر، راه‌های عشایری و دیگر طرح‌ها را طبق مطالعات جامع شامل می‌شود.

افزایش اعتبارات ملی جامعه عشایر

رئیس سازمان امور عشایر همچنین گفت: اعتبارات ملی در حوزه عشایری، سال 1401 حدود 875 میلیارد تومان بوده اما در سال 1402 با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، با رشد تقریبا 3 برابری به 2632 میلیارد تومان رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: 4 رویکرد اساسی در سازمان امور عشایر شامل: افزایش تولید گوشت قرمز، گردشگری، صنایع دستی و تولیدات گیاهان دارویی دنبال می‌شود که با توجه به اولویت‌بندی‌ها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

نادری افزود: در این میان تولید گوشت قرمز و صنایع دستی بیشتر از دو مورد دیگر مد نظر قرار گرفته است؛ چرا که زیرساخت‌های آن در سال‌های قبل بهتر فراهم شده و امکان مانور بیشتری برای ما روی این موارد وجود دارد.

تسهیلات تبصره 18

وی با اشاره به تسهیلات تبصره 18 نیز گفت: در سال 1402 حدود  1/6 همت اعتباراتی بود که تسهیلات تبصره 18 سهمیه سازمان امور عشایر شد که خوشبختانه توزیع‌های استانی آن انجام شده و توسط بانک‌ها بخشی از آن نیز تاکنون پرداخت و تا پایان سال نیز مابقی آن پرداخت خواهد شد.

آبرسانی به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به برخی از خدمات ارائه شده به عشایر، گفت: به‌عنوان مثال از جمله این خدمات، آبرسانی به جامعه عشایری از طریق تانکرهای آبرسان است که با توجه به خشکسالی‌ها، نیاز به توجه بیشتری در این حوزه را طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 7/2 میلیون لیتر آب شرب برای عشایر تامین می‌شود، گفت: امسال 292 تانکر آبرسانی به ناوگان آبرسانی عشایر اضافه خواهد شد.

لزوم همکاری نهادهای متولی خدمات‌دهی به عشایر

نادری همچنین با اشاره به اهمیت جامعه عشایری برای کشور و لزوم افزایش خدمات‌دهی به این قشر، گفت: طبق آمارهای سازمان امور عشایر، جامعه عشایری با 400 هزار خانوار،  1/1 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند  و بیش از 50 دستگاه و نهاد مختلف، وظایفی در خدمات‌رسانی به جامعه عشایری دارند که امیدواریم نهادها و سازمان‌های متولی در این زمینه به وظایف خود به خوبی عمل نمایند.

پرواربندی قراردادی

وی با اشاره به اینکه عشایر با پرورش 29 میلیون راس دام، حدود 25 درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند، گفت: طرح‌های مفصلی برای پرواربندی و تولید گوشت به‌صورت قراردادی در جامعه عشایری در حال اجرا است که امیدواریم این سهم 25 درصدی، حدود 5 الی 10 درصد افزایش پیدا کند.

نادری افزود: در طرح پرواربندی قراردادی، سازمان امور عشایر نیاز علوفه و خوراک دام‌های عشایر را تامین می‌کند و گوشت تولیدی را به ‌صورت تضمینی و به قیمت روز از آنها خریداری می‌نماید. این طرح با پرواربندی یک میلیون راس دام سبک شروع می‌شود و تا رسیدن به 6 میلیون راس، هدف‌گذاری شده است.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز