خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

تولید 40 هزار تن زیتون در استان قزوین/ کشت زیتون برای مقابله با خسارت ماسه‌های روان/ اصلاح و جوان‌سازی باغ‌های سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۵۷۴

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه 10 هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت زیتون است، گفت: از این میزان حدود 3 هزار هکتار کاملا سنتی است و 3 هزار هکتار نیز هنوز جوان است و به سن باروری نرسیده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی راه‌انجام با اشاره به عملکرد پائین باغ‌های سنتی و اینکه بهترین عملکرد در باغ‌های سنتی 5 الی 6 تن در هکتار است، گفت: این در صورتی‌که است که در باغات مدرن عملکردهای تا 30 تن در هکتار را شاهد هستیم.

وی افزود: به جهت وجود باغ‌های قدیمی و کم‌بازده در منطقه، بحث جوان‌سازی و جایگزینی درختان با ارقام جدید و روش‌های کشت‌ پیشرفته‌تر و جوان‌سازی باغات قدیمی نیز مد نظر بوده و در حال اجرا است.

جلوگیری از خسارت ماسه‌های روان

راه‌انجام همچنین گفت: نکته‌ای که در مورد شهرستان طارم و منطقه کنار سد منجیل وجود دارد، جریانات بادی است که باعث حرکت ماسه‌های روان به سمت دریاچه سد است و اگر این باغات زیتون ایجاد نمی‌شد، حرکت ماسه‌های روان باعث مشکلات جدی برای سد و اهالی منطقه می‌شد.

وی با بیان اینکه زیتون بهترین محصول و درختی بود که برای این منطقه شناسایی شد، گفت: در حدود 40 روستای طارم سفلی زیتون‌کاری انجام می‌شود که در حال حاضر بیشترین سطح کشت به روستای «سیاه‌پوش» تعلق دارد و در سال‌های اخیر به‌دلیل محدودیت آب و زمین، کشت‌های متراکم و پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است.

طرح‌های انتقال آب

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از نکات قابل ذکر اینکه در برخی مناطق و روستاها از محل دریاچه سد تا محل روستا و اراضی، حدود 25 الی 30 کیلومتر لوله‌کشی انتقال آب صورت گرفته که اعتبارات زیادی هم طلب می‌کند و به‌دلیل اینکه منطقه محرومی است و توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارد، دولت بخش زیادی از این هزینه‌ها را متقبل می‌شود و کشاورزان نیز همکاری لازم را دارند.

توسعه کشت زیتون

 راه‌انجام همچنین اعلام کرد: در آینده نزدیک، توسعه 3 هزار هکتاری کشت زیتون را در برنامه هفتم خواهیم داشت که با توجه به کمبود آب در اختیار، این توسعه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری انجام خواهد گرفت.

وی گفت: زیتون، گیاهی بسیار کم‌توقع است و حداکثر آبی که این گیاه نیاز دارد 5هزار متر مکعب در هکتار است که در سال‌های اخیر کمتر از 3هزار متر مکعب آب برای این باغات تامین شده و با همین میزان آب، عملکردهای بسیار خوبی را شاهد هستیم.

راه‌انجام اضافه کرد: خوشبختانه در این استان کارشناسان، کشاورزان و باغداران خبره و توانمندی وجود دارد که مدیریت باغ را به‌خوبی می‌فهمند و در تولید محصول غالبا از کودهای زیستی برای تغذیه باغات زیتون استفاده می‌کنند.

تولید 40 هزار تن زیتون در استان قزوین

وی همچنین گفت: میزان کل تولید زیتون در استان قزوین 40 هزار تن است که 50 درصد آن به‌صورت کنسروی و بقیه برای روغن‌کشی استفاده می‌شود و 14 شرکت فعال در زمینه فرآوری و روغن‌کشی در سطح استان فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز