خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مشکلات آب و خاک در کشور:

نباید همه مسائل را به گردن تغییر اقلیم گذاشت/ 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه منبع گرد و غبار/ لزوم توجه به دیپلماسی با کشورهای همسایه در زمینه مسائل زیست‌محیطی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۹۵۸

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی خاک که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی که به منابع خاک و آب کشور وارد می‌شود، گفت: در این مورد، تغییر اقلیم چتر خودش را بر ما به عنوان پاسخ دهنده‌ها سایه انداخته است؛ در حالی‌که نباید همه چیز را به گردن تغییر اقلیم انداخت و برخی سوء مدیریت‌ها در این مورد تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایلنا، علی سلاجقه با بیان اینکه 15 درصد میزان گرد و غبار کشور از اراضی کشاورزی اتفاق می‌افتد، گفت: 5 میلیون هکتار از اراضی در کشور منشاء گرد و غبار هستند که 3/7 میلیون هکتار از این مقدار اراضی آبی کشور به شمار می‌روند. حدود 35 درصد خسارتی که از بُعد گرد و غبار به کشور وارد می‌شود از مجموعه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بازسازی هر متر مربع خاک از 3 الی 39 هزار دلار هزینه دارد و ما منابع آب و خاک کشور را آلوده و از حیز انتفاع ساقط می‌کنیم، گفت: قانون حفاظت از خاک کشور در سال 1398 ابلاغ شد و بندهای بسیار متعدد و مفیدی دارد و جوانب مختلف حفاظت از خاک در آن لحاظ شده است.

سلاجقه گفت: متولیان اصلی قانون حفاظت از آب و خاک، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی هستند و در کنار اینها بقیه دستگاه‌ها نیز باید وظایف خودشان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون، پای کار ایستاده‌ و به وظایفش عمل می‌کند، اضافه کرد: انتظار می‌رود که وزارت جهاد کشاورزی نیز با استفاده از ظرفیت‌های مختلف علمی، نخبگانی و دانش‌بنیانی کشور به سمتی حرکت کند که آلایندگی خاک کاهش پیدا کند و در حفاظت از منابع آب و خاک دستاورد مناسب را داشته باشیم.

سلاجقه افزود: از وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امنیت غذایی کشور انتظار می‌رود به‌جای توسعه سطح زیر کشت، میزان برداشت در واحد سطح را افزایش دهد و بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف برای نجات کشور استفاده کنیم.

دیپلماسی زیست محیطی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیوستگی مسائل زیست‌محیطی اقتضا می‌کند که در مباحث آب و خاک به موضوعات برون‌مرزی نیز توجه داشته باشیم، گفت: در زمینه دیپلماسی به این موضوع توجه داریم و در مواردی مانند: اجلاس منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار با هماهنگی سازمان ملل، مصوب کردن روز جهانی گرد و  غبار در تقویم سازمان ملل و مواردی مانند این موفقیت‌هایی داشته‌ایم.

منبع گرد و غبار در کشورهای همسایه

وی با بیان اینکه 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه ما منشاء گرد و غبار هستند، گفت: این یک بحث اساسی است که از طریق مسائل دیپلماسی قابل پیگیری است و آن را دنبال می‎‌کنیم؛ امیدورایم که بعد از اجلاس کاپ28 هیات عراقی را در کشورمان پذیرا باشیم تا با همکاری این کشور در بُعد مسائل مربوط به گرد و غبار بتوانیم همکاری‌های لازم را انجام دهیم. کما اینکه لازم است در شرق و شمال شرق کشور نیز در مورد موضوعات مختلف، رایزنی‌های لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز