خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر و رئیس سازمان تات:

توسعه کشت محصولات کشاورزی بین دو کشور ایران و مالزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۵۷۷

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست پی‌گیری و بررسی مفاد سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی در بخش کشاورزی، برنامه اقدام مشترک این سند که توسط رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و رییس موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی (MARDI) به امضا رسید بر توسعه کشت میوه های گرمسیری، پالم و برنج تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خیام‌نکویی در نشست بررسی مفاد و امضای سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی میان این سازمان و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی موسوم به (MARDI)، با تاکید بر تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و تعمیق روابط پژوهشی، آموزشی و ترویج کشاورزی گفت: این همکاری‌های مشترک باید منجر به تولید و توسعه محصولات  کشاورزی در ایران و مالزی شود.

وی افزود: با امضای این برنامه مشترک، در زمینه‌هایی همچون باغبانی، فعالیت بر روی میوه‌های گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس توافقاتی کردیم تا بتوانیم مراکز تحقیقاتی مشترکی در دو کشور ایجاد کنیم.

خیام‌نکویی از توافق دو کشور در زمینه شیلات خبر داد و اظهار داشت: در سفر وزیر کشاورزی مالزی به ایران که در یک یا دو ماه آینده صورت می‌گیرد، این توافق‌ها عملیاتی می‌شوند.

وی به همکاری بخش تحقیقات کشاورزی ایران و مالزی در زمینه کشت درخت و تولید روغن پالم اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی برخی استان‌های کشور، کاشت و توسعه درخت پالم و استفاده از روغن آن در دستور کار سازمان تات قرار گرفته است.

خیام‌نکویی در همین حال خواستار تبادل متخصصان در بخش تحقیقات کشاورزی، ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه مرکبات و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک برنج در راستای تبادل تجربیات و فناوری میان دو کشور شد.

وی اضافه کرد: ایران و مالزی می‌توانند با ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه علوم دامی و طیور برای تبادل تجربیات و دانش فنی و تشکیل دفتر مشترک پژوهشی اجرایی در حوزه مدیریت دانش کشاورزی و ترویج، همکاری‌های خود را گسترش دهند.

محمد زباوی بن عبدالغنی رییس موسسه MARDI نیز د این نشست گفت: نیاز طرفین باعث تعادل بین محصولات و محیط کشاورزی می شود و باید برنامه های مورد توافق و تفاهم را اجرا پیاده سازی و اجرا کرد.

معاون وزیر کشاورزی مالزی افزود: در گام اول انتقال پژوهش ها و یافته های دو کشور می تواند شروع خوبی را رقم بزند و ما امیدواریم همکاری های مشترک عملیاتی و اجرایی شود.

گفتنی است سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی در بخش کشاورزی میان ایران و مالزی در ۲۱ جولای امسال برابر با ۳۰ تیر ماه توسط سیدمجتبی خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و محمد زباوی رییس موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی در سفر به این کشور امضا شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز