خبرگزاری کار ایران

عزم کارشناسان موسسه رازی برای ساخت پادزهر اختصاصی مار کبری مورگانی عراق

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۷۴۱

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از درخواست وزارت بهداشت کشور عراق مبنی بر ساخت پادزهر اختصاصی علیه یکی از خطرناک ترین گونه های مار کبری در استان ذی قار این کشور، توسط محققان موسسه رازی خبر داد.

به گزارش ایلنا از موسسه رازی، دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی درباره همکاری موسسه رازی و وزارت بهداشت کشور عراق برای ساخت پادزهر اختصاصی مارگزیدگی گفت: با توجه به سابقه موسسه رازی در ساخت پادزهرهای مارگزیدگی و عقرب زدگی و اثربخشی بالای این پادزهرها، وزارت بهداشت کشور عراق چندی پیش درخواست کرد برای گونه ای مار کبری که از مارهای سمی و بسیار خطرناک است، توسط کارشناسان موسسه رازی پادزهر اختصاصی ساخته شود.

 معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه رازی با بیان این که کشور عراق سابقه استفاده از پادزهرهای ساخت موسسه رازی را دارد و در سال های اخیر مراودات زیادی بین این کشور و موسسه رازی برای صادرات سرم های درمانی مارگزیدگی و عقرب زدگی شکل گرفته است، افزود: با توجه به درخواست رسمی وزارت بهداشت عراق برای حضور کارشناسان موسسه رازی در این کشور، کارشناسانی از موسسه در بیابان های استان ذی قار کشور عراق، برای نخستین بار صید گونه های مختلف مارهای سمی ناشناخته این منطقه و سم گیری از مارها را آغاز کردند.

  دکتر فلاح مهرآبادی با اشاره به نتیجه استفاده از پادزهرهای موسسه رازی در کشور عراق ادامه داد: طبق گزارش های وزارت بهداشت عراق، مارهای سمی این کشور به مدت 12 سال، سالانه جان 120 نفر را می گرفتند اما در 15 سال اخیر پس از انتخاب شرکت کیمیا وارگه سازان موسسه رازی از میان چندین شرکت خارجی به عنوان تامین کننده پادزهر در عراق، میزان مرگ و میر در این کشور به صفر رسیده است.

عزم کارشناسان موسسه رازی برای ساخت پادزهر اختصاصی مار کبری مورگانی عراق

وی، یادآور شد: برخی گونه های مارهای سمی، بومی عراق بوده و در  ایران وجود ندارند و وزارت بهداشت عراق خواسته پادزهر اختصاصی این گونه ها توسط موسسه رازی تولید شود. از جمله آن ها، نوعی مار کبری به نام "مورگانی" است که برای نخستین بار توسط کارشناسان موسسه رازی سم گیری شد و پس از انجام مطالعات اولیه، از سال آینده پادزهرهای اختصاصی برای آن ساخته خواهد شد.

 دکتر فلاح مهرآبادی با بیان این که، این مار سیاه خطرناک در شهر موصل کشف شد و در عراق جمعیت قابل توجهی دارد، تصریح کرد: گزش این مار می تواند یک انسان بالغ را ظرف کمتر از 30 دقیقه به کام مرگ بکشاند اما در چند ماه آینده متخصصان ایرانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پادزهر مار کبری مورگانی را خواهند ساخت تا در کنار صادرات سرم های درمانی، مارهای سمی ناشناخته این منطقه نیز شناسایی و برای آن ها پادزهر اختصاصی ساخته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز