خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

حفظ منابع آب و خاک با کشاورزی دانش‌بنیان/ تولید 82 میلیون تن محصولات زراعی و 24 میلیون تن محصولات باغی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۷۲۸

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، به نقش راهبردی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این راستا باید از تمام روش‌ها و متدهایی که بتواند میزان استفاده از آب را در بخش کشاورزی کاهش دهد، بهره‌مند شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خیام نکویی افزود: استفاده از سیستم‌های آبیاری کارآمد و نوآوری‌هایی که در زمینه تاریخ کشت محصولات ایجاد می‌شود، از جمله فعالیت‌هایی هستند که مصرف میزان آب را در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد.
وی افزود: دانش بنیان شدن در بخش کشاورزی نیاز به ارتقا بهره‌وری در بعد کمی و کیفی، حفظ منابع پایه آب و خاک و ذخایر ژنتیکی دارد.

ایران، جزو 8 کشور تنوع زیستی
رئیس سازمان تات، ایران را جز ۸ کشور دارای تنوع زیستی دنیا دانست و گفت: الگوی کشت بعد از ۵۱ سال در کشور تهیه و تدوین شد و هدف آن افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات کشاورزی است.

82 میلیون تن محصولات زراعی و 24 میلیون تن محصولات باغی
خیام نکویی با اشاره به اینکه سال گذشته الگوی کشت فقط برای محصولات زراعی تدوین شده است، افزود: از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی ۸۲ میلیون تن آن در حوزه زراعت و حدود ۲۳ یا ۲۴ میلیون تن آن در حوزه باغبانی است.

در آستانه خودکفایی گندم
وی با بیان اینکه نیاز کل کشور به گندم بیش از ۱۳ میلیون تن است، گفت: در سال زراعی جاری تولید گندم در ایران به رقم قابل توجهی رسیده است، با وجود عدم افزایش سطح زیر کشت بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از زارعان خریداری شده است که این میزان با در نظر گرفتن دو و نیم تا ۳ میلیونی که کشاورزان برای مصارف شخصی و تامین بذر مورد نیاز سال زراعی بعدی نگه داشته‌اند، کشور را در آستانه خودکفایی در زمینه تولید گندم قرار داده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه سه عامل مهم در افزایش تولید گندم موثر بوده است،گفت: نخستین عامل قیمت تضمینی است که با انتخاب قیمت‌های مناسب توسط دولت و کمک کمیته‌های مربوطه کشاورزان را تشویق  به تولید کرده است.
خیام نکویی مولفه های بذر و کود را از دیگر عوامل افزایش تولید گندم عنوان کرد و افزود: تامین به موقع کودهای ازت، فسفات و پتاسیم  تاثیر مهمی دراین امر داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز