خبرگزاری کار ایران

نماینده سازمان خوار و بار جهانی:

تغییرات اقلیمی مهمترین معضل بخش کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۶۰۳

نماینده سازمان خوار و بار جهانی (F.A.O) در ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی مهمترین معضل بخش کشاورزی است، گفت: مهمترین معضلات حوزه آب و خاک و کشاورزی کاهش سطح ایستابی آبهای زیرزمینی، شوری خاک و تغییرات اقلیمی است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، رائو ماتا پنجشنبه در همایش رویکرد بهینه استفاده از منابع آب و خاک که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: توجه توامان به تمام مسائل مرتبط با حوزه فعالیت های کشاورزی از مهمترین عامل توسعه صحیح این حوزه قلمداد است.

وی افزود: در برخی از نقاط جهان خصوصاً در منطقه خاورمیانه شاهد فشار دوگانه کاهش قابل تامل تولید محصولات توام با افزایش فزاینده تقاضا هستیم.

نماینده سازمان خوار و بار جهانی (F.A.O) در ایران اظهارداشت: در توسعه و یا ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی می‌بایست ارتباط غذا، آب و انرژی به صورت همزمان در نظر گرفته شود.

ماتا با بیان اینکه بیش از هر بخش اقتصادی در سطوح کشورها، اقتصاد کشاورزی از تنش‌های آب متاثر می شود، اضافه کرد: آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی در حوزه کشاورزی پس از یک سطح خاص سرمایه گذاری برگشت ناپذیر و غیر قابل احیا هستند و این مهم لزوم توجه بیش از پیش به این منابع را به خوبی روشن می کند.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان خوار و بار جهانی با انجام برخی اقدامات در حوزه های مدیریت یکپارچه آب و خاک، وصل و ایجاد کردن شبکه های تکنولوژی در حوزه کشاورزی، مدیریت فعال در حوزه خشکسالی و نیز مدنظر قرار دادن مدیریت خشکسالی در تمامی مبحث های توسعه در سطح کشورها همواره سعی در بهینه سازی منابع موجود با توجه به شرایط خاص کنونی نموده است.

ماتا در ادامه به برخی از تحقیقات موردی سازمان فائو اشاره و با ارزیابی اطلاعات بدست آمده حاصل از پژوهش های یاد شده ، کلیه مسئولین و بهره برداران را به استفاده از اطلاعات تحقیقاتی و آماری در تارنمای این سازمان توصیه کرد.

در ادامه این جلسه دکتر طینوش جمالی محقق موسسه Iamo  آلمان نیز به بررسی جنبه‌های اقتصادی حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: توجه مجزا به مساله تولید غذا بدون در نظر گرفتن موضوع  آب، انرژی و غذا موجب تخریب منابع آب و خاک خواهد بود.

وی افزود: توسعه پروژهای آبی بدون در نظر گرفتن ارزش دقیق اقتصادی آب از جنبه های مختلف به استفاده تخریبی و غیر موثر از منابع منجر خواهد شد و توسعه بازارهای آب زیرزمینی در شرایط وجود یارانه های عظیم انرژی تنها به نابودی منابع آب را به دنبال دارد.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم با اشاره به ادامه روند خشکسالی بلند مدت، ترسالی به وقوع پیوسته را صرفا مختص به سال آبی جاری عنوان و بیان کرد: مدیریت تقاضا آب از طرق مختلف نظیر توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه و اجرای آبیاری نوین همچنان مورد تاکید ما در استان فارس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز