خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی:

سرانه مصرف لبنیات، قربانی سیاست های بخش دولتی/ اشتباه در حذف شیر مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۷۳۴

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: در چند دوره بر اساس عملکردهای نادرست بخش دولتی، سرانه مصرف به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و روند نزولی داشته است.

به گزارش ایلنا، میراسلام تیموری در مورد سرانه مصرف لبنیات عنوان کرد: برای بررسی بهتر مسئله سرانه مصرف لبنیات، عملا می‌توان آن را در 2 الی 3 مقطع مختلف تقسیم‌بندی کرد که سیاست‌گذاری‌های اشتباه، باعث کاهش سرانه مصرف شده است.

اشتباه در حذف یارانه شیر مدارس و شیر خانوار

وی توضیح داد: مقطع نخست مربوط به سال 90-1389 است که دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد و در حالی که باید بر اساس آن قانون، یارانه محصولات کشاورزی حفظ می‌شد، اما عملا از سال 90 یارانه سه محصول لبنی که در آن زمان به آنها یارانه پرداخت می‌شد، حذف گردید و مبلغ پرداختی 45 هزار تومان که نقدا به افراد پرداخت ‌شد نیز ظرف مدت کوتاهی کارایی خود را از دست داد.

تیموری در توضیح بیشتر گفت: در آن مقطع حدود 2/5 میلیون تن شیر خانوار به صورت یارانه‌ای و یک نوع پنیر نیز به‌صورت کوپنی در جامعه توزیع می‎شد؛ شیر مدارس هم در آن مقطع وجود داشت.

وی ادامه داد: شیر خانوار سال 90-89 حذف شد و پنیر نیز سال قبل از آن حذف  شده بود؛ در ادامه کار، شیر مدارس نیز که جزو هدفمندترین و مفیدترین یارانه‌های پرداختی به جامعه بود نیز سال 96-95 توسط دولت و با تئوری‌های غلطی حذف و به صفر رسید، در حالیکه این کار خلاف قانون هدفمندی یارانه‌های مصوب مجلس بود و عملا از این موضوع هم جامعه آسیب می ‎دید و هم تعداد زیادی از کارخانه‌های لبنیاتی تعطیل شدند.

فشار بیشتر بر صنعت لبنیات

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی در ادامه گفت: مرحله دوم از سال 97 به بعد اتفاق افتاد که قیمت شیرخام در آن سال 1440 تومان بود و اکنون (مرداد 1402) 15 هزار تومان یعنی حدود 10/5 برابر شده است، در حالی‌که به هر شکلی حساب کنیم، درآمد اقشار ضعیف جامه در بهترین شرایط حداکثر 8 برابر افزایش پیدا کرده است؛ در نتیجه قدرت خرید جامعه به شدت کاهش پیدا کرد.

سرانه مصرف لبنیات، قربانی سیاست های بخش دولتی/ اشتباه در حذف شیر مدارس

تیر خلاص بر سرانه مصرف لبنیات

تیموری همچنین عنوان کرد: مقطع سوم مربوط به اردیبهشت 1401 تا امروز است که در آن مقطع، قیمت شیر 6400 تومان بود و الان به 15 هزار تومان رسیده است؛ یعنی ظرف یک سال قیمت شیر و محصولات لبنی 2/5 برابر افزایش پیدا کرد و عملا مشخص نیست مبلغ 300-400 هزار تومانی که دولت ادعا می‌کند برای جبران طرح هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته، به چه مصارفی می‌رسد و در حالی که مشکلات طبقه ضعیف جامعه زیاد است و معلوم نیست که چه مقدار آن برای لبنیات در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: سیاست‌های حمایتی دولت طبق کالابرگ‌های فعلی که در نظر گرفته، ایرادات اساسی دارد و عملا پرداخت نقدی منجر به هدفمندی و مفید بودن یارانه‌ها نشده است. امیدواریم سیاست‌های مناسبی در این مورد لحاظ شود و به‌خصوص طرح شیر مدارس اجرایی گردد؛ چون روشی که دولت در مورد کالابرگ فعلی انتخاب کرده به نظر کارآمد نخواهد بود.

جای خالی لبنیات در برنامه هفتم توسعه

 رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی همچنین گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز یکی از اشکالات این است که علی‌رغم توجه به موضوع لبنیات در برنامه‌های قبلی توسعه، اما در برنامه هفتم هیچ توجهی به موضوع لبنیات نشده است.

طرح بااهمیت توزیع شیر در مدارس

وی در مورد طرح شیر مدارس توضیح داد: این طرح که از سال 82-81 شروع شده بود، یکی از مهم ‎ترین پروژه‌های ملی به‌حساب می‌آمد، اما متاسفانه با کج سلیقگی عده‌ای نابود شد.

 

 

 

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز