خبرگزاری کار ایران

در دومین همایش لبنیات و صنایع وابسته عنوان شد:

لزوم پرهیز دولت از قیمت گذاری دستوری/ یارانه شیر مدارس و دهک‌های پایین جامعه در برنامه هفتم جدی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۴۵۶

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قطع یارانه شیر مدارس توسط دولت از سال 89 گفت: این مسئله آسیب‌های جدی به سلامت جامعه و سرانه مصرف شیر وارد می‌کند و لازم است در برنامه هفتم توسعه این مسئله در نظر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، محمود نجفی عرب در دومین همایش لبنیات و صنایع وابسته گفت: دولت بخش زیادی از اقتصاد را در اختیار دارد و شرکت‌های دولتی، خصولتی و شرکت‌هایی که به دولت مربوط می‎شوند سهم زیادی از اقتصاد را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی‎که مقام معظم رهبری فرمودند :اگر بخش خصوصی قوی‎تر بود، اقتصاد ما آسیب‎های به مراتب کمتری از تحریم ‎ها می‌دید.

 

لزوم توجه به سرانه مصرف و توزیع شیر در مدارس

نجفی عرب با اشاره به اهمیت سرانه مصرف شیر در جامعه، توضیح داد: در حوزه صنعت لبنیات بر اساس پیشنهاد WHO در سال‌های قبل از انقلاب و در حدود دهه 40 شیر خشک وارد کشور می‎شد و در اختیار مدارس قرار می‌گرفت و آنها نیز آن را با آب جوش مخلوط می‎‎کردند و در اختیار دانش‎آموزان قرار می دادند و بعدها کارخانه‌هایی در کشور ایجاد شد که شیر را به صورت پاکتی در اختیار دانش‌آموزان و مردم قرار می‎داد و روند تکامل صنایع لبنی ادامه پیدا کرد.

وی افزود: بر اساس توصیه WHO ،هدف این بود که مصرف شیر برای دانش‎آموزان الزامی شود و بعد از انقلاب نیز دولت روی نسل جوان، نوجوان و کودکان تمرکز خاصی داشت و شیر مدارس تا سال 89 نیز ادامه پیدا کرد، اما متاسفانه از آن سال به بعد شیر مدارس قطع شد؛ در حالی که همان زمان سرانه مصرف لبنیات در کشور ما تا 100 کیلوگرم نیز رسیده بود و شیر مدارس و شیر یارانه‌ای برای سه دهک پایین در نظر گرفته شده بود، از یک طرف سرانه مصرف بالا رفته بود و از طرفی شرکت‎های لبنی نیز با ظرفیت مناسبی فعالیت می‌کردند.

لزوم پرهیز دولت از قیمت گذاری دستوری/ یارانه شیر مدارس و دهک‌های پایین جامعه در برنامه هفتم جدی گرفته شود

آسیب به سلامت جامعه بهدلیل کاهش سرانه مصرف شیر

نجفی عرب ادامه داد: با قطع شیر مدارس، آسیب جدی به سلامت جامعه وارد ‌می‎شود و لازم است همه و به ‌خصوص وزارت بهداشت به‌طور جدی به این موضوع حساس باشند و معلوم نیست چرا این مسئله جدی گرفته نمی‌شود که قطع شیر چه آسیب‌ها و عوارضی برای جامعه ایجاد می‌کند و چندین برابر آن را باید برای بخش درمان هزینه کرد.

 

یارانه به دو ماده خطرناک روغن و شکر چرا؟!

وی افزود: خود وزیر بهداشت الان باید مدعی این مسئله باشد که چرا به دو ماده بسیار خطرناک و مضر مانند شکر و روغن یارانه می‌دهند، اما برای مصرف شیر اندک یارانه‎ای در نظر گرفته نمی‌شود؟! در این شرایط که مردم هم قدرت خرید ندارند و لبنیات اولین ماده خوراکی است که از سفره آنها حذف شده است!

 

لزوم گنجاندن یارانه شیر در برنامه هفتم

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: برنامه هفتم در آستانه تصویب است و همه باید کمک کنند تا موضوع یارانه شیر برای مدارس و دهک‎های پایین در نظر گرفته شود؛ از همه نمایندگان مجلس درخواست داریم که این مسئله را جدی بگیرند؛ چراکه هزینه چندانی هم به مملکت وارد نمی‎کند، بلکه از بسیاری هزینه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

 

وجود حلقه‌های زنجیره تولید شیر در کشور

وی با اشاره به اینکه در کشور تقریبا تمام حلقه‌های زنجیره تولید نیز برای این کار وجود دارد، توضیح داد: از وجود دام‌های با ژنتیک خوب و تولید شیر بالا تا صنایع لبنی و تولید بخش زیادی از علوفه و خوراک دام، همه در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

صدمه قیمت‌گذاری دستوری به تولید

نجفی عرب با بیان اینکه صنایع لبنی با 5درصد سود توان ادامه کار را ندارد، به مشکل قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: دولت به بهانه‎هایی مثلا تخصیص ارز ترجیحی یا یک یارانه بسیار جزیی برای بخش اندکی از یک صنعت، قیمت‌های دستوری برای آن تعیین می‌کند که به هیچ وجه رویه منطقی و درستی نیست و اگر اجازه دهند بازار با عرضه و تقاضا خودش را تنظیم می‎کند و از طرفی رقابت ایجاد شده و کیفیت محصولات نیز بالاتر می‎رود و حتی ممکن است قیمت پایین هم بیاید؛ چراکه تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان داده که موضوع قیمت‌گذاری دستوری نتیجه مثبتی ندارد و لازم است که در این سیاست‌ها تجدید نظر شود.

به گزارش ایلنا دومین همایش صنایع لبنی و صنایع وابسته، نوزدهم تیرماه با حضور فعالان این بخش و مسئولان دولتی در برج میلاد تهران برگزار شد و موضوعاتی مانند سرانه مصرف، قیمت‌گذاری دستوری و دیگر مشکلات این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه جانبی از دستاوردهای شرکت‎های لبنی نیز در حاشیه این همایش برگزار گردید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز