خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اعلام کرد:

معرفی 140 رقم بذر در 9 سال گذشته/ تجاری سازی 110 محصول این موسسه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۶۶۳

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اعلام کرد: در بازه زمانی 9 ساله اخیر در مجموع 140 رقم از محصولات زراعی مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح و معرفی شده است.

به گزارش ایلنا، محمد زمانیان با اشاره به وظایف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، گفت: از جمله مهم ترین وظایف این موسسه عبارتند از: طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی؛ تولید هسته های اولیه بذور محصولات استراتژیک و کنترل آنها؛ مدیریت منابع ژنی و ذخایر توارثی؛ کمک به فعالیت های آموزشی و ترویجی؛ پژوهش و فناوری که این موسسه سعی کرده با توجه به امکانات در اختیار و در راستای وظایف محوله به امنیت غذایی کشور و توسعه پایدار خدمت کند.

معرفی 140 رقم بذر در کمتر از یک دهه

زمانیان به برخی عملکردهای این موسسه اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی 9 ساله اخیر در مجموع 140 رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح و معرفی شده است که بیشتر این ارقام معرفی شده از مقاومت یا تحمل بالا و مطلوب در برابر تنش های زنده و غیر زنده از جمله آفات و بیماری های مهم، خشکی و کم آبی برخوردارند.

معرفی 140 رقم بذر در 9 سال گذشته/ تجاری سازی 110 محصول این موسسه

600 پروژه در 2 سال

وی افزود: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال های 1401 – 1400 به طور متوسط سالیانه حدود 500 تا 600 پروژه تحقیقاتی اعم از پروژه های مقدماتی، بنیادی، مشترک، خاص و سازگاری و تعیین ارزش زراعی در راستای برنامه های کلان کشور در جهت امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی، الگوی کشت، سلامت غذایی و...اجرا کرده است.

همچنین این موسسه از سال 1396 ارائه طرح های جریان ساز و تحول ساز را نیز در دستور کار خود قرار داده است  که از این سال تعداد 5 طرح جریان ساز و تحول ساز اجرا شده یا در دست اجرا است.

فناوری های تجاری سازی شده

زمانیان گفت: این موسسه در راستای وظایف حاکمیتی خود مبنی بر تولید ارقام و تولید هسته های اولیه بذری، از سال 1393 تا پایان تیرماه سال 1402 نسبت به واگذاری 110 فناوری در قالب قراردادهای واگذاری امتیاز تولید و تکثیر بذر ارقام محصولات مختلف کشاورزی به بخش خصوصی اقدام نموده است که از این تعداد به تفکیک گروه محصولی، 43 قرارداد از گروه محصولی غلات، 27 قرارداد ذرت و گیاهان علوفه ای، 24 قرارداد سبزی و حبوبات آبی و 16 قرارداد دانه های روغنی را شامل می شود.

تولید بذر طبقات مختلف 4 گروه محصولی

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه بذور اصلاح شده به عنوان مهم ترین ابزار انتقال فناوری برای توسعه ارقام جدید معرفی شده به منظور تحقق امنیت غذایی با پایداری تولید محصولات زراعی به شمار می رود، گفت: هدف اصلی از تولید بذر، حفظ اصالت ژنتیکی و خلوص بذر رقم های اصلاح شده از محصولاتی است که ویژگی های مطلوب تری نسبت به محصولات مشابه خود دارند.

زمانیان اضافه کرد: بذور طبقات مختلف چهار گروه محصولی غلات، دانه های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه ای، سبزی، صیفی و حبوبات آبی در دوره 6 ساله اخیر تولید و ارائه شده است که از  سال 98 نسبت به تولید هسته های اولیه بذر ماشک ها، خلر و نخود علوفه ای اقدام شد. میزان تولید ماشک (معمولی، گل خوشه‌ای 1و2، پانونیکا) خلر، نخود علوفه ای (لامعی، و پایونیز) به ترتیب 200، 50 و 20 کیلوگرم بوده است.

معرفی 140 رقم بذر در 9 سال گذشته/ تجاری سازی 110 محصول این موسسه

همکاری ها و تعاملات بین المللی

وی به برخی همکاری ها و تعاملات بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: در راستای سیاست های موسسه برای گسترش روابط با شرکت های معتبر خارجی در جهت توسعه و تحقیقات، به عنوان نمونه در سال های 1393 الی 1400 در مجموع تعداد 5 قرارداد و تفاهم نامه بین المللی میان موسسه تحقیقات بذر و نهال و مرکز تحقیقات بین المللی ذرت و گندم مکزیک (CIMMYT)، مرکز تحقیقات بین المللی برای مناطق خشک (ICARDA)، شرکت فرانسوی فلوریموند دپره، دانشگاه پانونیا مجارستان و دانشگاه سارگودا پاکستان و امراپا برزیل منعقد شد.

شرکت های دانش بنیان

زمانیان به همکاری با شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت سه شرکت دانش بنیان در زمینه ههای مختلفی از جمله: تولید دانه و بذر در طبقات مختلف بذری جو آبی رقم لوت، تولید نهال محصولات مختلف باغی و تولید روغن از دانه روغنی کلزا؛ اصلاح و تولید ارقام بذر زراعی سبی و صیفی، طراحی سیستم های نوین آبیاری نوین، بذر دانه های روغنی، امور مربوط به تولید و تکثیر بذر، اجرای پروژه های به زراعی و به نژادی محصولات دانه های روغنی و... با همکاری این موسسه ایجاد و در زمینه های مختلف موفقیت های قابل توجهی را به دست آورده اند.

 

 

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز