خبرگزاری کار ایران

پاسخ سازمان شیلات به مطلب منتشر شده توسط ایلنا:

واحدهای خرد آبزی‎ پروری، در خدمت افزایش معیشت روستائیان و تحقق امنیت غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۰۴۲

خبرگزاری ایلنا در تاریخ 2 خرداد 1402 اقدام به انتشار مطلبی نمود با عنوان «نبود استاندارد های یکسان در تولیدات آبزی پروری/ سیاست‌گذاری نامناسب در توسعه واحدهای خرد» که پیرو آن سازمان شیلات برای روشن شدن موضوع، جوابیه‌ای برای انتشار به این خبرگزاری ارسال کرد. ضمن تشکر از توجه مدیران محترم سازمان شیلات نسبت به تنویر افکار عمومی، این جوابیه عینا در ذیل آمده است.

خبرگزاری ایلنا آمادگی خود را برای بررسی بیشتر این موضوع از نظر کارشناسان و فعالان عرصه شیلاتی و همچنین کارشناسان سازمان شیلات اعلام می‌نماید و در آینده موضوعاتی مانند امکان ایجاد «کد رهگیری» محصولات و مسائلی از این دست را بررسی خواهد کرد.

جوابیه سازمان شیلات به خبرگزاری ایلنا:

«با عنایت به مطلب منتشره در آن خبرگزاری محترم با عنوان «نبود استانداردهای یکسان در تولیدات آبزی‌پروری/ سیاست‎گذاری نامناسب در توسعه واحدهای خرد» به تارخ 2/3/1402  پاسخ و توضیح این سازمان به شرح ذیل ارسال می‌شود. مورد انتظار است مطابق با قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن در همان صفحه اقدام گردد.

واحدهای خرد آبزی‌پروری نقش مهمی در امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد در مناطق روستایی و محرومیت‌زدایی در این مناطق ایفا می‌نمایند. در سطح کشور ما منابع آبی خرد بسیاری نظیر استخرهای ذخیره آب کشاورزی، آب‌بندان، چشمه و انهار وجود دارد که عموما در مناطق کمتر برخوردار قرار دارند و ظرفیت بی‌نظیری برای آبزی‌پروری خرد و تحقق امنیت غذایی، بهبود معیشت و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را در اختیار قرار می‎دهد. یکی از مهم‎ترین عوامل رسیدن به توسعه، توجه به معیشت روستائیان است. به این دلیل که عمده جمعیت فقیر جهان در بخش روستایی کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

استفاده از منابع آبی خرد کشاورزی به منظور تولید آبزیان از اواسط دهه 1370 آغاز گردید و با پرورش آبزیان در حین فعالیت‌های زراعی و یا پس از برداشت محصولات زراعی توسعه یافت. این مزارع با استفاده چندمنظوره، بهره‌وری بالایی از آب کشاورزی دارند و در کشورهای در حال توسعه به‌عنوان الگوهای توسعه پایدار آبزی‌پروری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واحدهای خرد آبزی‌پروری یکی از عوامل توسعه مصرف آبزیان در کشور بوده است و برای ترویج مصرف آبزیان در اولویت قرار گرفته است. در حال حاضر از 7299 واحد آبزی‌پروری کشور، تعداد 4097 واحد (56درصد) مزارع خرد می‌باشند که بیش از 30درصد از تولید 212هزار تنی ماهی قزل‎آلا در سال 1401 از آنها استحصال شده و کمتر از نیمی از تولیدات مزارع منفرد و کلان کشور را در بر می‎گیرد. با توجه به موارد اشاره شده، سیاست سازمان شیلات ایران حفظ و توسعه این گونه واحدها بوده تا ضمن ایجاد اشتغال و معیشت برای روستائیان، از مهاجرت آنها جلوگیری شود. از اینرو فعالیت این مزارع منافاتی با سیاست‌های شیلات در حمایت از تولیدات و صادرات مزارع کلان و صنعتی آبزی‌پروری ندارد.

تمام مزارع خرد دارای پروانه بهداشتی از مراکز نظام دامپزشکی کشور می‎باشند و تولیدات آنها تحت نظا رت دامپزشک صورت می‎گیرد و استاندارد کیفی و قیمت محصولات آنها مورد تائید مصرف‌کنندگان می‎باشد. بنابراین مزارع خردی که تولیدات آنها استاندارد و کیفیت لازم را نداشته باشد، خودبه‎خود از بازار مصرف حذف خواهند شد.

البته صادرات آبزیان متناسب با کشور مقصد تفاوت‌هایی دارد که محصول مزارع آبزی‌پروری بایستی این استانداردها را دارا باشد تا بتوان با آن کشور مراودات صادراتی داشت. در مزارع کلان آبزی‌پروری به‌دلیل توجیه اقتصادی بهتر نسبت به مزارع خرد، امکان بهره‌گیری از تجهیزات افزایش کیفیت آب مهیا است و در نتیجه محصولات با استاندارد بالاتری تولید می‌کنند که قابلیت صادرات دارند. به همین خاطر از جانب محصولات مزارع خرد، تهدیدی متوجه صادرات مزارع کلان نیست.»

واحدهای خرد آبزی‎ پروری، در خدمت افزایش معیشت روستائیان و تحقق امنیت غذایی

واحدهای خرد آبزی‎ پروری، در خدمت افزایش معیشت روستائیان و تحقق امنیت غذایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز