خبرگزاری کار ایران

یک فعال تولید کننده سموم کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مشکلات تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۴۴۰

تولیدکنندگان کودها و سموم مورد نیاز کشاورزی، چند ماهی است که از عدم تخصیص و تامین ارز مورد نیازشان برای واردات مواد اولیه گلایه دارند و عنوان می‎کنند که بانک مرکزی، به‌ویژه در دوره مدیریت جدید، برای تخصیص ارز به این واحدهای تولیدی، اقدام به سخت‌گیری و وضع مقررات دست‌پاگیری نموده که در نتیجه این کار، تامین این نهاده‌های ضروری برای محصولات کشاورزی را دچار مشکل نموده است.

به گزارش ایلنا، محسن عسکری، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در تولید سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی در این مورد می‌گوید: الان حدود 5-4 ماه می‌شود که به‌دلیل عدم تخصیص ارز، مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان سموم و کودها تامین نشده است و ضمن اینکه این تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه هستند، تولید کود و سم مورد نیاز کشاورزان نیز دچار وقفه شده است.

پولمان بلوکه شده اما ارز نمی‌دهند

عسکری توضیح داد: ابتدا موضوع گروه‌های کالایی مطرح شد و مواد اولیه ما را از گروه کالایی 21 به گروه 22 بردند، بعد از آن تخصیص ارز را منوط به پر کردن برخی فرم‌ها در وزارت جهاد کشاورزی کردند و گفتند که ثبت سفارش در این وزارتخانه انجام شود. خلاصه اینکه الان حدود 5-4 ماه می‌شود که پولمان در بانک بلوکه شده اما عملا تخصیص ارز اتفاق نمی‎افتد و اگر هم ارز تخصیص داده شود، تامین آن صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر نیز مشکل گروه کالایی ظاهراً حل شده است اما باز هم تخصیص ارز انجام نمی‌شود.

مشکلات تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه

ضربه سنگین به تولید

وی در پاسخ به این سوال که این مشکل از طرف وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می‌شود یا بانک مرکزی؟ گفت: مشکل از طرف هر کدام که  باشد، نتیجه آن چندان مناسب نیست و ضربه سنگینی به تولید می‌زند. عسکری توضیح داد: در حال حاضر مواد اولیه‌ای که قبل از آن در اختیار داشتیم، به اتمام رسیده و از طرفی برخی شرکت‌ها نیز توانستند به‌صورت اعتباری مقداری از مواد مورد نیازشان را با شرکت‌های خارجی که ارتباط داشتند تهیه نمایند، اما تقریبا در حال حاضر عملا ذخیره خاصی برای شرکت‌ها باقی نمانده و امکان تامین این مواد اولیه به دلیل مشکلات تخصیص ارز دیگر فراهم نیست و تولید سموم با مشکل مواجه شده است.

مواد معطل در گمرک مشمول اموال تملیکی

وی در ادامه گفت: برخی موادی که خریداری کرده‌ایم، وارد گمرک شده اما به دلیل همین مشکلاتی که بیان شد، امکان ترخیص آن وجود ندارد. علاوه بر اینکه این مواد در گمرک دچار جریمه و هزینه‌های اضافی می‌شوند، از طرفی نیز سازمان اموال تملیکی می‌گوید این کانتینرهایی که اینجا مانده چون زمان زیادی گذشته، مشمول اموال تملیکی دولت شده‌اند؛یعنی دولت از یک طرف ارز نمی‌دهد، از طرفی گمرک هم به‎دلیل تامین نشدن ارز، کالا را ترخیص نمی‎کند و بعد سازمان اموال تملکی هم می‌گوید که چون این کانتینرها مدت زیادی در گمرک مانده، جزو املاک تملیکی شده‌اند.

همه راه‌ها بسته است

عسکری گفت: اگر بخواهیم این مواد را با ارز آزاد وارد کنیم نیز مشمول مقررات قاچاق کالا و ارز می‌شود، ارز نیمایی و رسمی هم نمی‌دهند و با هیچ گروه کالایی نمی‌توانیم ارز مورد نیاز را تامین کنیم.

هشدار!

این فعال حوزه تولید سموم و کودهای شیمیایی گفت: اثر اصلی این مشکل هنوز به‌درستی مشخص نشده است اما در چند ماه آینده و موقع کشت محصولات نتیجه این مشکل بیشتر مشخص می‌شود و این موضوع تولید محصولات کشاورزی را به‌شدت تحت شعاع قرار خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز