خبرگزاری کار ایران

در سال جاری صورت می‌گیرد؛

واکسیناسیون 730 هزار رأس دام در کرمانشاه علیه بیماری "شاربن"

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون ۷۳۰ هزار رأس دام سبک و سنگین کرمانشاه علیه بیماری سیاه زخم طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجید همتی از واکسیناسیون ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و ۳۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) استان کرمانشاه علیه بیماری سیاه زخم (شاربن) طی سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این اقدام با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملأ رایگان انجام می‌گیرد و تاکنون بیش از ۸۰ درصد کار انجام شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های چند سال اخیر اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در راستای کنترل بیماری سیاه زخم، افزود: در حال حاضر واکسیناسیون علیه این بیماری هدفمند شده و تنها در برخی از مناطق استان که در سال‌های گذشته کانونهایی از بیماری دامی یا انسانی مشاهده شده واکسیناسیون انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: سیاه زخم یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های شناخته شده در انسان و حیوان به ویژه گاو، گوسفند، بز، اسب و آهو است.

به گفته همتی، مهم‌ترین علائم بیماری سیاه زخم در دام، مرگ ناگهانی و خروج خونابه تیره رنگ لخته نشده از تمام منافذ بدن دام‌های تلف شده مانند (دهان، بینی، گوش) است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خونابه و ترشحات دام تلف شده دارای میزان زیادی باکتری خطرناک سیاه زخم است و خاک آلوده شده به این ترشحات می‌تواند تا بیش از ۵۰ سال آلودگی را حفظ کرده و منبع انتقال بیماری باشد.

وی با اشاره به اینکه تماس مستقیم با دام بیمار، استنشاق گرد و غبار آلوده به باکتری، خوردن گوشت و یا سایر فرآورده‌های استحصالی از دام‌های بیمار می‌تواند موجب انتقال سیاه زخم از دام به انسان شود، گفت: علائم این بیماری در انسان اغلب به صورت به وجود آمدن ناگهانی زخم‌های پوستی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: بیماری سیاه زخم همچنین می‌تواند در بسیاری از انواع دام از قبیل گوسفند، بز، گاو، اسب و حتی حیوانات وحشی از قبیل آهو و بزکوهی مشاهده شود.

همتی متذکر شد: لازم است دام تلف شده بر اثر این بیماری در عمق مناسب خاک (حداقل ۲م‌تر) با انجام ضدعفونی کامل، دفن شود و از‌‌ رها کردن لاشه دام‌های تلف شده در مسیر رودخانه و یا جاده که موجب انتشار سریع بیماری می‌شود خودداری کرد.

وی اضافه کرد: رعایت نکات بهداشتی از قبیل نظافت جایگاه نگهداری دام، ضدعفونی دوره‌ای و دفن بهداشتی لاشه دام تلف شده می‌تواند در کنترل بیماری بسیار مؤثر باشد و نباید با لاشه، خون و ترشحات دام‌های تلف شده بدون استفاده از دستکش و ماسک تماس داشت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ابراز کرد: دامدارانی که قصد خرید دام جدید را دارند حتما باید از سلامت دام اطمینان حاصل کرده و قبل از وارد کردن آن به گله باید نسبت به اخذ گواهی بهداشتی حمل از دامپزشکی اقدام کنند.

به گفته همتی، رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای نه تنها در سلامت دام و تولیدات آن بلکه در افزایش تولید نقش مؤثر و غیرقابل انکاری دارد.

این مقام مسئول به دامداران توصیه کرد که در صورت مشاهده هرگونه تلفات ناشی از بیماریهای دام، با اداره کل دامپزشکی استان از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ در اسرع وقت تماس حاصل نمایند یا به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

کد خبر : ۳۸۸۴۹۷