خبرگزاری کار ایران

با نزدیک شدن به عید نوروز ۹۵

سفره "هفت سین" در آموزشگاه "شهید داورزاده" کرمانشاه برپا شد

به همت دانش آموزان و پرسنل آموزشگاه شهید داورزاده کرمانشاه و در واپسین روزهای مانده سال و با نزدیک شدن به عید نوروز 95، سفره هفت سین زیبایی در این دبستان برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، در واپسین روزهای سال 1394 دانش آموزان مدرسه شهید "داورزاده" شهر کرمانشاه با هنرنمایی خود و پرسنل دبستان، سفره هفت سینی زیبا و در نوع خود منحصربفرد را در محوطه این آموزشگاه برپا کردند.

در این مراسم تمامی دانش آموزان آموزشگاه شهید داورزاده با لباسهای محلی و بومی استان حضور فعالی در این جشن داشتند و حال و هوای خاصی به این برنامه داده بودند.

خانم "ایران محمدی"؛ مدیر این آموزشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه اظهار کرد: هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز آن را می‌آرایند و  اعضای خانواده لحظه تحویل سال را در کنار سفره هفت‌سین گردهم می آیند.

محمدی افزود: بعضی از خانواده های اصیل ایرانی که برای این عید جایگاه والایی می دانند،  سفره هفت سین خود را تا روز سیزده فروردین یا همان روز طبیعت نگه می‌دارند و در پایان این دوره - در روز سیزده بدر- سبزه را به آب می‌دهند.

این فعال فرهنگی عنوان داشت: در سفره هفت سین معمولاً هفت جزء یا بیشتر که با حرف سین آغاز می‌شوند قرار می‌گیرد که معمولاً از مجموعه زیر انتخاب می‌شوند: سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سوهان، سوسن، سنگک، سبزی، سیاهدانه و ...

مدیر آموزشگاه شهید داورزاده تاکید کرد: سبزه از اجزای اصلی سفره شمرده می‌شود و معمولاً از گندم، یونجه، یا عدسِ سبزشده است. از دیگر اجزای خاص‌تر این سفره می‌توان از سمنو و سنبل نام برد که در مواقع دیگر سال کمتر حضور دارند.

محمدی عنوان کرد: در فرهنگ اسلامی ما، قرائت قرآن کریم و دعا در لحظه تحویل سال، بسیار ارزشمند است. همه ساله این فرهنگ ایرانی و اسلامی در لحظه تحویل سال در بسیاری از خانواده ها اجرا می شود و در واقع سال جدید را جشن می گیرد حال می خواهد لحظه ی تحویل سال در روز باشد یا نیمه شب باشد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: امسال دو میلاد حضرت زهرا (س) را در تقویم خواهیم داشت و این نشان می دهد که سال آینده، سالی پر از برکت برای مردم و مسلمانان خواهد بود.

محمدی در پایان سخنان خود عنوان کرد: چقدر خوب است قبل از اینکه یا "مقلب القلوب" را بخوانیم خدا را به فاطر یا فاطمه قسم دهیم که حالمان را دگرگون کند.

گفتنی است که عید نوروز سال 95 ساعت 8 و 12 ثانیه صبح روز یکشنبه تحویل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه؛ دبستان شهید داورزاده یکی از آموزشگاههای فعال در عرصه های فرهنگی و دیگر برنامه های مذهبی در سطح استان است که از مدیریت و کادر آموزشی بسیار مجربی بهره می برد.

1

0

3

2

4

5

کد خبر : ۳۵۵۷۱۰