خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

برنامه توسعه کشور باید توسط احزاب تهیه شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۱۳۸

یک حقوقدان کرمانشاهی گفت: برنامه توسعه کشور باید توسط احزاب تهیه شود و حزب یا جناح سیاسی پیروز برنامه خود را اجرایی کند.

نادر نوروزی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، با بیان این مطلب اظهار کرد: اصولا در انسان ها گرایشی وجود دارد تحت عنوان گرایش گروه پیوندی به این معنا که هر فردی دوست دارد عضو یک گروه یا جامعه باشد؛ گروه یا جامعه ای که جذابیت‌های مختلفی برای او در بر دارد، یا از نظر فکری به او نزدیک‌تر است و یا فرصتی برای او ایجاد می‌کند تا بتواند توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد و از منافع و عقاید خود دفاع کند. زیر مجموعه های اجتماعی یک جامعه مثل اتحادیه های صنفی، احزاب، باشگاه ها و انجمن ها به همین ترتیب شکل می گیرند.

این حقوقدان کرمانشاهی تاکید کرد: اما آنچه در یک حزب یا جناح سیاسی عامل اصلی عضویت و پیوند فرد به مجموعه می‌شود عقیده یا همان ایدئولوژی است و تلاش برای کسب قدرت با هدف نهایی اجرای برنامه هایی که مبتنی بر اندیشه حزبی تدوین شده است.

نوروزی در پایان بیان داشت: در همین راستا تمامی احزاب در دنیا دارای تراز نامه هستند و برنامه‌هایی برای پیروزی در انتخابات و کسب حداکثر آرا و دست یابی به کرسی‌های مجلس قانون گزاری تدوین می کنند .

وی تصریح کرد: در یک برنامه حزبی اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حزب تدوین می شود و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می گیرد و اقشار مختلف مردم در واقع پس از مطالعه اهداف و برنامه های یک حزب و گرایش به کاندیدای مورد نظر آن حزب رای می دهند. البته سوابق کاندیدا نیز بعنوان دومین ملاک برای رای دادن و انتخاب کردن، مورد نظر رای دهندگان قرار می گیرد.

نوروزی افزود: بدینوسیله حق انتخاب مردم بر اساس شناخت درست و گرایش های آن ها رعایت می شود. در واقع برنامه توسعه کشور باید توسط احزاب تهیه شود و حزب یا جناح سیاسی پیروز برنامه خود را اجرایی خواهد کرد و ملاک انتخاب مردم همان برنامه توسعه است و شعارها نیز بر اساس برنامه تهیه می‌شود و مبنای برنامه حفظ وضع موجود یا تغییر آن است، اگر کارکرد حزب چنین باشد توسعه سیاسی میسر خواهد شد .

این حقوقدان برجسته کرمانشاهی تاکید کرد: اما در کشور ما احزاب بدون ارائه برنامه توسعه تنها به اظهارنظر و ارائه شعار می پردازند و در واقع نقش افراد از احزاب پررنگ‌تر است و به جای اینکه احزاب معرف اشخاص باشند این اشخاص یا چهره های سیاسی هستند که معرف طرفداران خود می شوند که ممکن است در قالب یک حزب یا جمعیت یا هر نوع تشکل دیگری سازماندهی شده باشند. این پدیده یعنی چهره‌گرایی به جای حزب گرایی نقش احزاب در توسعه سیاسی را به شدت کاهش می دهد.

نوروزی گفت: در سطح محلی و استان ها نیز احزاب در انتخابات مجلس به جای ارائه برنامه توسعه استانی و معرفی کاندیداها و جلب مشارکت مردم به سوی کاندیدای معرفی شده بیشتر به دنبال آن هستند که اقبال مردم به سوی چه اشخاصی است و در واقع به دنبال معرفی حزب به وسیله اشخاص هستند نه اشخاص به وسیله حزب، برای رفع این نقص کافی است احزاب اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را تدوین کنند و در معرض قضاوت عمومی قرار دهند و کاندیداهای مورد نظر احزاب در واقع باید مدافع این برنامه ها در مجلس باشند . به امید روزی که احزاب کارکرد واقعی خود را باز یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز