خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس رسانه در گفتگو با ایلنا:

علت این همه اصرار اعضای خانه مطبوعات برای بقا چیست؟ / عملکرد خانه مطبوعات کرمانشاه در حد صفر است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۴۵۹

خانه مطبوعات برای حمایت صنفی از مطبوعات و خبرنگاران تشکیل شده و باید محور آن بر مسیر حمایتی باشد اما عملکرد خانه مطبوعات کرمانشاه نسبت به استان های دیگر در حد صفر است و نمی دانیم علت این همه اصرار اعضای خانه مطبوعات برای بقا چیست؟

سرپرست روزنامه جوان در استان کرمانشاه اظهار داشت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی ایران، توسعه کمی و کیفی گسترده‌ای در فضای رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌ها بوجود آمده است و مطبوعات محلی و خبرگزاری‌های استان از لحاظ تعداد در وضعیت مناسبی قرار دارند.

رسول شکری نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، گفت: می‌توان از نظر کیفیت و کمیت انتقاداتی بر رسانه‌های استان داشت از نظر کمیت تعداد عناصر حرفه‌ای در مطبوعات استان قابل قبول نیست و نگاه به کار رسانه‌ای باید حرفه‌ای باشد.

وی در ادامه افزود: خبرگزاری‌هایی که در استان فعال هستند از وضعیت مطلوب و نگاه حرفه‌ای تری برخوردارند و از لحاظ کیفیت و انتشار هم دارای جایگاه مناسبی نسبت به مطبوعات هستند به طوری که بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد مطبوعات از خبرگزاری‌ها تغذیه می‌شوند.

مدیر سابق خبرگزاری فارس در استان کرمانشاه به وضعیت خانه مطبوعات استان اشاره کرد و افزود: فعالیت خانه مطبوعات علی القاعده باید خارج از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای باشد و فقط به مسائل صنفی بپردازد، برای ساماندهی وضعیت کیفی مطبوعات و رسیدگی به وضع معیشتی رسانه‌ها و حمایت‌های حقوقی و صنفی حائز اهمیت است اگر خانه‌ای فعال در استان وجود داشته باشد، مطبوعات با انسجام بیشتری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و اگر به دلیل مختلف مشکلاتی برای مطبوعات پیش آید، خانه مطبوعات می‌تواند دست آن‌ها را بگیرد.

شکری نیا خاطر نشان کرد: وقتی که روزنامه‌ای در استان شروع به فعالیت موثر در عرصه اطلاع رسانی می‌کند گاهی معضلات مالی موجب متوقف شدن آن رسانه می‌شود در این هنگام مسئولان استان هیچگونه انعطاف مالی و معنوی را در راستای حل مشکلات از خود نشان نمی‌دهند و خانه مطبوعات در این بین باید بتواند ایفای نقش کند.

مدیر اسبق خبرگزاری مهر در استان کرمانشاه با اشاره به این موضوع که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسیر رسیدن به هدف خانه مطبوعات را مشخص می‌کند، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نقش هدایتی و حمایتی بر خانه مطبوعات دارد و در روند عملکرد خانه در دوره‌های قبل نقش داشته است.

شکری‌نیا تاکید کرد: روند ثبت نام اعضای جدید و دخالت خانه مطبوعات فعلی که پنج سال پیش با حاشیه‌های فراوان انتخابات کمرنگ و کم رونقی را برگزار کرد و سه سال از مهلت مسئولیت قانونی آن‌ها گذشته است، غیرقانونی و غیر منطقی است و ارشاد استان باید همانند بسیاری از استان‌ها خود راسا اقدام به ثبت نام می‌کرد تا مشکل دوره‌های قبل و درگیری و حاشیه‌ها تکرار نشود.

این کار‌شناس رسانه ادامه داد: خاطره تلخ آبستراکسیون بیش از نیمی از فعالان مطبوعاتی و عدم شرکت آنان در انتخابات پنج سال پیش فراموش ناشدنی است و الان وضعیت به گونه‌ای است که افراد باسابقه و فعالان پیشکسوت رغبتی به فعالیت در این عرصه و حتی عضویت و ثبت نام ندارند و در این مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمهیدات لازم را برای همدلی بیشتر بیاندیشد.

وی به صلاحیت افرادی که می‌خواهند عضو خانه شوند اشاره کرد و افزود: اعضای خانه مطبوعات باید قدرت چانه زنی بالا و دارای ارتباط کافی با مسئولان باشد و قصد آن‌ها خدمت به هم صنفان خود باشد اگر خانه فاقد برنامه منسجم و بر اساس استراتژی مشخصی عمل نکند یقینا مسئولین استانی هم حمایت‌هایی از خانه نخواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز