خبرگزاری کار ایران

مدیر آبفای شهر کرمانشاه خبر داد:

فرسودگی ۴۰ درصدی شبکه آب کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۶۲۴

کرمانشاه حدود ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال آب وجود دارد که ۳۵ تا ۴۰ درصد آن فرسوده است.

مدیر آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با اشاره به سرانه بالای مصرف آب در کرمانشاه، اظهار داشت: استاندارد جهانی در سرانه مصرف ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است. اما در کشور ما سرانه مصرف آب در هر شبانه روز ۱۹۰ لیتر است، اما این رقم در شهر کرمانشاه به با توجه به مطالعات مشاورین به ۲۴۰ لیتر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایلنای کرمانشاه، برومند فخاری گفت: در روزهای گرم سال که برای شست و شو و استفاده از کولرهای آبی بیش تر از آب استفاده می‌شود، سرانه مصرف گاها تا ۳۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این مسئول، هم اکنون آب شرب شهر کرمانشاه از ۱۴۰ حلقه چاه عمیق، دو دهنه سراب، به نامهای تاقبستان و قنبر در شمال و جنوب شهر، همچنین یک رشته قنات در جنوب غربی شهر و قسمتی از آب سدگاوشان تامین می‌شود.

مدیریت آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با اشاره به منابع محدود آب شهر کرمانشاه، افزود: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پی در پی شاهد فروکش کردن سطح آب منابع آب شهر کرمانشاه بودیم و این موضوعی نیست که با یک یا دو سال بارندگی مناسب رفع شود.

فخاری با تاکید بر لزوم صرفه جویی خصوصا در ماه‌های گرم سال، اظهار کرد: با صرفه جویی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی هر شهروند می‌تواند آب شرب مورد نیاز حدود ۳۰ هزار مشترک را تامین کند.

وی از مردم خواست، با ایجاد سایبانهای مناسب جهت محل کولرهای آبی تا حد امکان مصرف این دستگاهها را به حداقل برسانند، هنگام شست و شوی لباس از ظرفیت کامل لباسشویی استفاده نمایند، در ساعات گرم باغچه‌ها را آبیاری نکنند، هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذارند و از آب شرب برای شست شوی اتومبیل، حیاط منزل و معابر استفاده نکنند.

مدیر آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه هم اکنون حدود ۲۱۰ هزار مشترک آب دارد، یادآوری کرد: اگر هر یک از این مشترکین یک کولر آبی داشته باشند، مصرف این کولرها معادل یک پنجم مصرف آب کل شهر کرمانشاه و نزدیک به ۵۰۰ لیتر در ثانیه خواهد بود.

فخاری در ادامه خاطرنشان کرد: در کرمانشاه حدود ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال آب وجود دارد که ۳۵ تا ۴۰ درصد آن فرسوده است.

وی از اصلاح ۳۱ کیلومتر از شبکه های آب در سال گذشته خبر داد و افزود: وجود شبکه‌های فرسوده خود باعثهدررفت آب است. که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی، توان این شرکت از محل درآمدهای داخلی جهت اصلاح شبکه در سال بیشتر از این مقدار نخواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون درصد آب بدون درآمد شهر کرمانشاه ۲۹ درصد از کل تولید است که ناشی از خطای کنتورها، شکستگی‌ها، مصارف غیرمجاز و… است و درآمد ناشی از آن به شرکت آب و فاضلاب باز نمی‌گردد.

فخاری تصریح کرد: هم اکنون آب شهر شرب مناطق مرتفع کرمانشاه طی چهار مرحله از شمال شهر به سمت جنوب شهر پمپاژ می شود و همین امر باعثمی شود گاهی شاهد قطعی و یا افت فشار مشترکین باشیم، زیرا در این مسیر احتمال قطعی برق و یا مشکلات تأسیساتی در ایستگاه های پمپاژ وجود دارد. لازم به ذکر است که کمبود مخازن ذخیره در سیستم آبرسانی کرمانشاه نیز دلیل بر علت می باشد. ظرفیت کل مخازن ذخیره آب موجود شهر کرمانشاه حدود ۱۶۰ هزار متر مکعب است که در حال حاضر نیاز به حداقل ۹۲ هزار متر مکعب مخزن ذخیره دیگر می باشد.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب به نوبه خود می تواند مانع از قطعی و یا افت فشار خصوصا در ارتفاعات شود، از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند و هر شکستگی لوله را سریع به سامانه ۱۲۲ حوادثو اتفاقات آب و فاضلاب گزارش دهند تا شاهد کمبود آب در روزهای گرم سال نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز