خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه:

۱۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های کرمانشاه به بیماری خشکیدگی بلوط مبتلا شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۷۸

استان کرمانشاه دارای بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل است که بر اساس آمارگیری‌های انجام گرفته بیش از ۱۱۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها به خشکیدگی بلوط مبتلا شده‌اند.

ایلنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به بیماری موجود در درختان بلوط کوه‌های زاگرس، گفت: یک ششم از کل جنگل‌های منطقه زاگرس به مشکل خشکیدگی درختان بلوط مبتلا شده‌اند که این عارضه به خوبی در ۸ استان کشور دیده می‌شود.

حسین سلیمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنای کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه که در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته، دارای بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل است که بر اساس آمارگیری‌های انجام گرفته بیش از ۱۱۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها به خشکیدگی بلوط مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روند این آلودگی‌ها نسبت به سال‌های گذشته سریع‌تر است، گفت: برای اولین بار این مشکل در استان ایلام اعلام شد و بعد از شاهد خشکیدگی ۱۵ هزار هکتار از جنگلهای بلوط در استان کرمانشاه بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه روند این خشکیدگی را ۸ برابر سال نخستین عنوان کرد و اظهار داشت: برای مبارزه و جلوگیری از شیوع این بیماری، طرحی به مجلس ارائه کرده‌ایم که متاسفانه هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده است و این سازمان خود با انجام نشست‌های تخصصی به دنبال پیدا کردن راه حلی برای مبارزه به این مشکل است.

سلیمانی گفت: بی‌شک اگر مسئولیت این برنامه بر عهده استاندار قرار بگیرد، می‌توان شاهد پیشرفت‌های بهتری در این زمینه باشیم و می‌توان به جلوگیری از خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان کرمانشاه امیدوار‌تر بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه عنوان داشت: اقدامات اجرایی نیز به صورت پایلوت در حال انجام است، اما در صورت تخصیص اعتبار در سطح وسیع اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به برخی از روش‌های مبارزه با این عارضه طبیعی اشاره داشت و افزود: در حال حاضر بهترین راه برای مقابله به خشکیدگی درختان بلوط، قطع و سوزاندن آن‌هاست.

سلیمانی به علل ایجاد این بیماری در جنگل‌های بلوط اشاره کرد و اظهار داشت: خشکیدگی بلوط به علت سه بیماری آفت «سوسک چوب خوار»، «بیماری قارچی» و آفت «لورانتوس» به‌وجود می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این ۳ بیماری را نمی‌توان تنها دلایل علت این عارضه عنوان کرد، گفت: ‌ براساس تحقیقات انجام شده برخی از عوامل دیگر در خشکیدگی درختان جنگل بی‌تاثیر نیستند که از این میان می‌توان به ریزگرد‌ها، افزایش دمای هوا اشاره کرد.

سلیمانی در پایان اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری در جنگل‌های بلوط استان به اعتباری در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال نیازمند هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز