خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌پور عنوان کرد:

افزایش سهم صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات کردستان/ روند کاهشی واردات طی دو ماه

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۸۱۹

مدیرکل گمرکات استان کردستان بیشترین صادرات انجام شده از گمرکات استان کردستان طی 2 ماهه اخیر را محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: این محصولات 70 درصد وزن و 55 درصد ارزش کل صادرات استان را تشکیل می دهد.

 بختیار رحمانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال 96 که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود، گفت: امسال نیز  همچون دو سال گذشته مقرر شده این دو طرح ادامه یابد تا صادرکنندگان کالا و خدمات به روش‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

 وی با ارائه گزارشی از میزان فعالیت گمرکات استان کردستان طی دو ماه نخست سال‌جاری گفت: در پایان اردیبهشت‌ماه امسال 373 هزار تن کالا به ارزش 198 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با صادرات 201 هزار تنی کالا به ارزش 130 میلیون دلاری مدت مشابه سال‌گذشته رشد مثبت 52 درصدی ارزش دلاری و 86 درصدی وزنی را شاهد بوده‌ایم.

رحمانی‌پور عنوان کرد: با این میزان رشد، پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات گمرکات استان در پایان سال‌جاری به رقمی حدود یک‌میلیارد دلار برسد و در این میان صادرات بیش از 85 درصد کالاهای صادراتی استان از گمرک باشماق  انجام می‌گیرد و طی این مدت این گمرک مرزی رتبه 11 وزنی و 15 ارزشی صادرات را بین 105 گمرک کشور کسب کرده است.

مدیرکل گمرکات کردستان بیشترین صادرات انجام شده از گمرکات استان کردستان طی 2 ماهه اخیر را محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: این محصولات 70 درصد وزن و 55 درصد ارزش کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد و مهمترین اقلام صادراتی از استان شامل سبزی و نباتات، میوه های خوراکی، دام زنده(گوساله نر پرواری)، مصنوعات پلاستیک  و مصالح ساختمانی بوده است.

رحمانی‌پور اظهار کرد: واردات از گمرکات استان طی این مدت روند کاهشی داشته و با واردات 3 تن به ارزش7 میلون ریال به نسبت واردات 10 تن به ارزش 12 میلیون دلاری مدت مشابه سال 96 شاهد کاهش 75 درصدی وزنی و 40 درصدی ارزش دلاری واردات به کشور از گمرکات استان بوده ایم.

وی مهمترین اقلام وارداتی به استان را ماشین آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و محصولات شیمیایی عنوان نمود.

به گفته وی مهمترین کشورهای هدف صادرات از استان به نسبت ارزش دلاری به ترتیب عراق، افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان و مهمترین کشورهای هدف واردات به استان سوئیس، ایتالیا، عراق و آلمان بوده است.

رحمانی‌پور میزان ترانزیت کالا از مرز باشماق دومین مرز ترانزیتی کشور را 308 هزار تن کالا به ارزش بیش از 715 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این حجم ترانزیت نسبت به سال گذشه از نظر وزنی 35 درصد و از نظر دلاری 5 درصد رشد داشته است.

این مقام خاطر نشان کرد: طی 2 ماهه سال جاری از تنها مرز مسافری استان 48 هزار و 227 مسافر ورودی و 49 هزار و 97 مسافر خروجی تردد کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز