خبرگزاری کار ایران

سال آینده آغاز می شود؛

چاپ ۱۰ نمایش نامه به زبان کردی در پژوهشکده کردستان شناسی

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۳۰۷

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان گفت: پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در سال ۹۷ اقدام به چاپ ۱۰ نمایش نامه به زبان کردی می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید بختیار سجادی شامگاه دوشنبه در مراسم جشن یکصدمین سالگرد انتشار اولین نمایشنامه کردی در دانشگاه کردستان با بیان اینکه نمایشنامه یکی از مهم‎ترین ژانرهای ادبیات تلقی می شود، گفت: به رغم آنکه در زبان و ادبیات کردی در حوزه داستان و رمان و شعر هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی آثار فراوانی تولید شده در حوزه آثار نمایشی ضعف وجود دارد، از این رو یکی از اهداف برگزاری این جشن توجه به این ژانر مهم ادبی در ادبیات کردی است.

وی تاکید کرد: آنچه در این جشن مورد توجه قرار گرفته خود نمایشنامه و ادبیات نمایشی به زبان کردی است و هدف اصلی ما افزایش توجهات به مقوله نمایشنامه نویسی است.

سجادی نمایش نامه یونان باستان را غنی از محتوا دانست و اظهار داشت: فیلسوفی چون ارسطو در کتاب فن شعر خود از نمایش نامه غافل نمی‌شود و به آن می‌پردازد چنانچه بعد از سپری شدن قرن‌ها نیز هم اینک شیوه و راه "سوفوکل " از تراژدی نویسان یونان باستان در دانشگاه تدریس می شود.

وی ادامه می دهد: برتراند راسل نیز در کتاب تاریخ فلسفه خود که تعالی آن موجب شگفتی سراسر جهان شد، پیش از طرح و بیان هر مطلبی جایگاه و منزلت نمایش نامه را کتمان نمی کند و از این رهگذر به مضامین دیگر راه می یابد.

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان توقف رشد و تعالی نمایشنامه را بعد از این زمان هزار سال دانست و گفت: با بروز و ظهور دوران رنسانس شکوفایی نیز به این مهم بازگشت.

سجادی با بیان اینکه به نوعی نمایش‌نامه به تمامی مناسبات اجتماعی و فرهنگی مردم تسری یافته است، افزود: نمایش نامه ژانر بسیار مهم ادبی تلقی می شود و در ادبیات و گفت وگو جوامع بشری خود را می نمایاند.

وی عنوان کرد: اواخر جنگ جهانی اول در  سال ۱۹۱۸ میلادی یکی از شخصیت‎های ممتاز و برجسته ادبی کرد، به نام عبدالرحیم رحمی حکاری، که در این جنگ هم شرکت داشت و در زندانی در باکو زندانی بود بعد از آزادی از زندان اولین نمایشنامه به زبان کردی را با عنوان «مم آلان» نگارش و اوایل سال ۱۹۱۹ میلادی منتشر کرد و اکنون این جشن با اهدافی از جمله اهمیت دادن به زبان و ادبیات کردی برگزار می شود.

سجادی خاطر نشان کرد: نخستین بار واژه" شانو" توسط گوران، شاعر کورد که کتر از ۷۰ سال عمر دارد، شکل گرفته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز