خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد:

تولید سالانه ۳.۵ تن گردو در هکتار در سروآباد

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۲۵۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: از ۷۵۰۰ هکتار باغ گردو در استان کردستان، ۲۵۰۰ هکتار به شهرستان سروآباد اختصاص دارد که بیش از ۳ تا ۳و نیم تن گردو در هکتار تولید می‌کند.

به گزارش ایلنا، کریم ذوالفقاری در اولین جشنواره گردو در شهرستان سروآباد با تاکید بر اینکه شهرستان سروآباد جزء شهرستان‌های مستعد در تولید محصولات باغی است، گفت: گردو به عنوان یک محصول ارزشی و سنتی از گذشته‌ها تا امروز در استان کردستان به ویژه منطقه اورامانات در شهرستان سروآباد تولید می شود.

وی افزود: از ۷۵۰۰ هکتار باغ گردو در استان کردستان، ۲۵۰۰ هکتار به شهرستان سروآباد اختصاص دارد که با تولید بیش از ۳ تا ۳و نیم تن گردو در هکتار تولید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با احداث باغات فنی با استفاده از ارقام مناسب (چندلر) در ۵۰۰۰ متر هم می شود علاوه بر افزایش درآمد برای کشاورزان محصولی باکیفیت تولید کرد.

وی گفت : ۱۰۰۰ میلیمتر بارندگی در غرب استان که شهرستان سروآباد را نیز شامل می‌شود، می‌تواند امکان تولید ثروت را در این منطقه فراهم آورد.

ذوالفقاری تاکید کرد: باغداری و زنبورداری مکمل هم هستند. باغداران باید برای بهرمندی از یک باغ سرحال با انجام شغل زنبورداری (گرده افشانی) در راستای تولید محصولی باکیفیت اقدام کنند.

وی با اشاره به ۳۴ هزار هکتار باغ آبی در استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۳۸ هکتار باغ آبی در دست اقدام است که ۵۰۰۰ هکتار از این مقدار به باغ گردو با کاشت رقم چندلر رقم اصلاح شده گردو اختصاص دارد که در ۴ سال ثمر می دهد.

به گفته این مسئول محصول گردو علاوه بر خواص درمانی و ارزش غذایی، توجیه اقتصادی بسیار خوبی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: استان کردستان از پیوند کاران آموزش دیده توسط اساتید مجرب خارجی بهره مند است سرشاخه کاری و پیوند باغات گردو، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغی می تواند تولید محصول باکیفیت را تضمین نماید.

ذوالفقاری پرداخت تسهیلات برای ماشین الات کشاورزی به عنوان یک اولویت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۵۵ میلیارد تومان با سود ۱۵ درصد آماده پرداخت به کشاورزان به ویژه باغداران کردستانی است.

وی خاطر نشان کرد: به ازای هرهکتار از اراضی کشاورزی ۵ میلیون تومان بلاعوض برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری به کشاورزان پرداخت می شود.

در پایان این جشنواره توسط مسئولین شهرستانی و استانی از برترین های تولید محصول گردو با اهدا تندیس جشنواره گردو و جوایز تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز