خبرگزاری کار ایران

عضو شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرد:

افزایش نرخ سود بانکی به ضرر اقتصاد کشور است

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۶۱۳

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران را ویرانگر توصیف کرد و گفت: نرخ سود باید طوری طراحی شود که اقتصاد کشور را متزلزل نکند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، سید عباس موسویان امروز در جلسه هم اندیشی علمای اهل سنت و تشیع که با محوریت بانکداری اسلامی در سنندج تشکیل شد، افزود: حدود 120 سال پیش صنعت بانکداری وارد کشورهای اسلامی شد و عالمان و متفکران دینی را بر این امر واداشت که بر اساس معاملات اسلامی سیستم بانکی به نحوی طراحی شود که در اعطای سرمایه های بزرگ به فعالان اقتصادی محدودیتی قائل نشود.

وی با اشاره به اینکه سال 62 قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب مجلس رسید، گفت: از ابتدای سال 63 این قانون به مرحله اجرا گذاشته شد و عملیات کل نظام بانکی بدون ربا محور این سیستم ها شد.

حجت‌الاسلام موسویان اظهار داشت: با اجرای این مهم مشکلات نهان از جمله عدم اطلاع مشتریان و کارگزاران بانکی نسبت به معاملات شرعی و همچنین موانع اجرای قوانین صحیح از یک طرف نمایان و اعمال تحریم ها و جنگ هشت ساله نیز از طرف دیگر منجر به اقتصاد تورمی شد.

وی ادامه داد: این عوامل در افزایش نرخ سود های بانکی و ناکارآمد ی نظام بانکی موثر واقع شد هر چند به تدریج موانع شناسایی و آسیب شناسی شدند.

حجت‌الاسلام موسویان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان در راستای شیوه صحیح معاملات و همچنین آموزش مردم از طریق مراجع تقلید با توجه به شریعت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: از جهت شرعی نیز سپرده سرمایه گذاری در بانکداری ایران بر اساس قرارداد وکالت طراحی شده و بانک ها در جهت هزینه عملیات قرض الحسنه بین 2.5 تا 4 درصد کارمزد دریافت می کنند.

حجت‌الاسلام موسویان جهت گیری بانک مرکزی را در بهره مندی از قرارداد مرابحه ذکر کرد و ابراز داشت: این قرارداد به جهت تسهیل بودن در اجرا و مورد اتفاق نظر بودن مذاهب اسلامی در بانک مرکزی نیز اجرایی شده است.

وی روش رایج برای جلوگیری از مطالبات غیر جاری در نظام بانکی کشور را وجه التزام برشمرد و گفت: در بین علمای اهل تشیع دو دیدگاه وجود دارد که اگر تخلف صورت بگیرد و در زمان و موعد مقرر تسهیلات بازپرداخت نشود می‌توانند فرد را جریمه کنند در این میان  وجه التزام تبدیل به دو بخش می‌شود که بخشی از آن برای خسارت بانک و مازاد آن برای امور خیریه باید صرف شود.

 عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: بدون نظام بانکداری اقتصاد نمی چرخد و در این راستا اکنون 400 میلیون صاحب بانکی به طور متوسط در کشور وجود دارد و 300 کارت بانکی و ثبت 20 میلیون معامله بانکی نیز از دیگر دستاوردهای مطلوب نظام بانکی بوده است.

حجت الاسلام موسویان بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران را ویرانگر توصیف کرد و گفت: نرخ سود باید طوری طراحی شود که اقتصاد کشور را متزلزل نکند و در این راستا اولین گام برداشته شده ساماندهی نظام بانکی نیز  در سال 96 و طراحی نرخ سود در سال 97 فراروی این نظام بانکی پیش بینی شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز