خبرگزاری کار ایران

فرماندار دهگلان مطرح کرد:

کشاورزی یکی از محورهای مهم و اساسی در توسعه شهرستان است

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۱۹۴

شهرستان دهگلان با داشتن 160 هزار هکتار زمین کشاورزی دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای بهره برداری بوده و قطعا کشاورزی یکی از محورهای مهم و اساسی در توسعه شهرستان است.

به گزارش ایلنا، یحیی نظری در جلسه شورای کشاورزی در سالن جلسات با اشاره به قابلیت ارتقاء زمین‌های کشاورزی دیم به آبی اظهار داشت: حدود 5 الی6 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست سدهای (سورال ، قوچم و سنگ سیاه) و حدود 700 هکتار نیز توسط آب‌های سطحی (چشمه ، روخانه و قنات)می‌شود از دیم به آبی تبدیل کرد.

نظری با بیان اینکه تنها 10 درصد از مزارع ما آبی است، افزود: میانگین کشوری 40 درصد است و ما فاصله زیادی با این میانگین داریم که رسیدن به میانگین کشوری نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون از منابع زیرزمینی بصورت غیر مجاز و خارج از توان دشت استفاده شده است، بر برنامه ریزی درست جهت استفاده از منابع آبهای سطحی تاکید کرد و گفت: آب روان، رودخانه ها و قنات و نیز آب های سه سد "سورهال"، "سنگ سیاه" و "قوچم"  از جمله منابعی هستند که باید برای استفاده درست از آنها برنامه ریزی صحیح داشته باشیم.

فرماندار دهگلان اظهار داشت: مقدار آب انتقالی از شهرستان دهگلان به سایر استان ها هنوز مشخص نیست که این موضوعات در بازدید اخیر مدیر کل برنامه ریزی استان در قالب مصوباتی مطرح شد که به جد این مسئله پیگیری شود.

وی در ادامه به سیاست های جلسه شورای کشاورزی اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح زیر کشت دیم به آبی و تغییر الگوی کشت از جمله سیاست هایی است که برای افزایش بهره وری و راندمان کشاورزی و نیز تسریع کار، در جلسات آینده مطرح و پیگیری شود.

در ادامه ساروقی مدیر جهاد کشاورزی دهگلان با اشاره به اینکه در استان کردستان 25 درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی وجود دارد گفت: 25 درصد اشتغال دائم کردستان در این بخش است که نسبت به استانهای دیگر متفاوت و بیشتر است.

 ساروقی گفت: در سال 96 حدود 90هزار تن گندم در شهرستان تولید شده  و 80 هزار  گندم مازاد کشاورزان تحویل مراکز خرید بذر و خوراکی شده  و 27 هزار 500 نیز توسط بخش خصوصی از کشاورزان خریداری شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی دهگلان گفت: در کل استان کردستان 450 هزارتن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده است و با توجه به اینکه کردستان آخرین استان درفصل برداشت گندم است وبه ترتیب برداشت پول گندم پرداخت می شود و کردستان درردیف آخر قرار گرفته بود اما با رایزنی های انجام شده برای کردستان 100 میلیارد تومان تخصیص داده شده  و کسانی که تا 2 مرداد در سامانه ثبت شده باشند به آنان 50 درصد پول گندم پرداخت می شود و 50 درصد باقیمانده در تخصیصهای دیگر به کشاورز پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت کلزا وبرداشت این محصول گفت: شهرستان دهگلان از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم استان از نظر سرما زدگی و آفت رتبه اول استان و از نظر تولید رتبه دوم استانی را کسب کرده و عملکرد حدود 5/3 الی 4 تن در هکتار بوده  که نسبت به استان بالاتر است.

 ساروقی افزود: با توجه به کمبود آب در شهرستان قبلا محصول گندم و سیب زمینی کشت می شد و در حال حاضر کشت سیب زمینی از 7 هزارهکتار به 4 هزار و کمتر کاهش یافته  و پینظر "تاج گردون" در خصوص سه وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهمشنهاد این است که برای تناوب زارعی گندم و کلزا کشت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز