خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی استاندار کردستان مطرح کرد:

تجدیدنظر وزارت نیرو در میزان تخصیص آب به کردستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: وزارت نیرو باید در میزان تخصیص آب به این استان تجدیدنظر کند و این مطالبه جدی مردم و دولت در استان است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، امیر قادری در جلسه کارگروه استانی ماده 11 وزارت جهاد کشاورزی که با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های نیرو و کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه آب را کامل درک می‌کنیم و به رسالت و اهداف وزارت نیرو که همان مدیریت یکپارچه آب است احترام می‌گذاریم.

وی افزود: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک با متوسط بارندگی 240 تا 250 میلی‌متر است در حالی که متوسط بارندگی در دنیا 800 میلی‌متر است و این نشان می دهد در کشور ما آب کمی وجود دارد و بنابراین باید برای مصرف صحیح آن برنامه‌ریزی شود و این به عنوان یک اصل در دستور کار دولت در استان قرار دارد و چون آب عامل توسعه هر کشوری به شمار می رود، لذا بر روی این مقوله بسیار حساس هستیم.

معاون استاندار کردستان افزود: از یک میلیون و 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها 110 هزار هکتار معادل 10 درصد آبی است و این جای نگرانی دارد، در حالی که کردستان می‌تواند در زمینه کشاورزی نقش آفرین باشد و به همین دلیل در موضوع تخصیص آب حساسیت داریم.

قادری با بیان اینکه وزارت نیرو نباید استان کردستان را با استان‌هایی چون زنجان و آذربایجان‌های غربی و شرقی مقایسه و بر آن اساس تصمیم گیری کند، گفت: ابتدا باید سهم ما را در میزان سطح زیرکشت به اندازه استان‌های همجوار برسانند و سپس کردستان را با استان‌های دیگر مقایسه کنند.

وی افزود: از تمام اقداماتی که وزارت نیرو در استان کردستان از محل صندوق توسعه ملی و آب‌های مرزی انجام داده است تقدیر و تشکر می‌کنیم اما در کنار آن تخصیص آب استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد وزارت نیرو باید در میزان تخصیص آب به استان کردستان تجدیدنظر کند و این مطالبه جدی مردم و دولت در استان است.

معاون استاندار کردستان یادآور شد: تخصیص 585 میلیون مترمکعب آب از حوضه دریاچه ارومیه به استان کردستان مصوب شورای عالی آب بوده است و لذا این مهم مطالبه جدی دولت در استان کردستان به شمار می‌رود و بر روی آن تأکید داریم و اینکه کردستان کمترین بهره را از آب سد شهید کاظمی بوکان می برد، پذیرفتنی نیست.

قادری خاطرنشان کرد: البته معتقدیم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متبوع آن در استان کردستان باید اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت را در دستور کار قرار بدهند اما در عین حال از مطالبه خود در تخصیص سهم آب استان از محل حوضه دریاچه ارومیه کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر : ۴۲۲۱۰۴