خبرگزاری کار ایران

توافقنامه همکاری ژاپن و فائو به امضا رسید:

کمک ۳.۶ میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دولت ژاپن توافق نامه همکاری درباره «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه» را در محل سفارت توکیو در تهران امضا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،هیرویاسو کوبایاشی-سفیر ژاپن در تهران- در مراسم امضای این توافقنامه با تاکید بر اینکه امضای توافق نامه همکاری درباره «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه» را با افتخار امضا می کند بیان داشت: آب دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر کاهش چشمگیری یافته و این مساله آن را تبدیل به یک دریاچه فوق شور کرده و مناطق خشک را به بلورهای نمک تبدیل کرده است.

او با اشاره به اینکه سلامتی مردم منطقه با تنفس نمکی که توسط باد پراکنده می شود به خطر افتاده است گفت: همین امر موجب شده که محصولات کشاورزی پیرامون دریاچه از این خطردر امان نباشند؛به همین خاطر بدلیل موقعیت خطیر دریاچه ارومیه و براساس نتایج دیدار بین نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت 436 میلیون ین ژاپن معادل سه میلیون و683 و 800 دلار به دفتر فائو در ایران برای پروژه «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه» اهدا کند.

سفیر ژاپن در تهران در ادامه گفت: کمک به محیط زیست یکی از مهمترین بخش های سیاست خارجی ژاپن است؛ توکیو از گذشته از برنامه های زیست محیطی دولت ایران حمایت کرده است؛با در نظر گرفتن اینکه یک کشور به تنهایی نمی تواند این چالش های جهانی را عهده دار شود، تلاش در سطح منطقه یا توسط مجامع بین المللی ضروری است.

او افزود: دولت ژاپن با محور قرار دادن پروژه دریاچه ارومیه پروژه های گوناگون دیگری در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران را از طریق آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اجرا می کند.

هیرویاسو کوبایاشی در دامه با بیان اینکه  دولت ژاپن در نظر دارد پروژه های مختلف خود را در زمینه های زیست محیطی ادامه دهد،تاکید کرد:  نتایج این همکاری به سود ایران و همه منطقه است و برای تحقق این آرزو، به همکاری همه نیاز داریم.

گفتنی است که در پایان این مراسم، توافقنامه همکاری برای احیای دریاچه اورومیه میان نماینده فائو در تهران و سفیر ژاپن امضا شد.

 

کد خبر : ۳۵۴۲۹۵