خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی در مریوان و سروآباد طرح کرد:

شاطران نانوایی‌ها متقاضی تسهیلات سختی کار

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۰۸۵

چکیده: ‌ پیشکار، خمیرگیر و وابر هم سختی‌های خاص خودشان را دارند و باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند اما شاطر در اولویت قرار دارد. حرارت دائمی تنور منجر به سردرد، چشم درد، سینوزیت و… شاطر می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در خصوص کارگران «شاطر» شد.

«عبدالله بلواسی» در این باره به ایلنا گفت: در هر نانوایی ۴ حرفه مشغول به کارند. «شاطر» که نان می‌پزد، «پیشکار» که نان را از تنور بیرون می‌آورد، «خمیرگیر» که خمیر را چونه می‌گیرد و «وابر» که خمیر را پهن می‌کند. از این بین، شاطر که به صورت دائمی در معرض حرارت تنور قرار دارد باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته حرفه‌های پیشکاری، خمیرگیری و وابری هم سختی‌های خاص خودشان را دارند و باید مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند اما شاطر در اولویت قرار دارد. حرارت دائمی تنور منجر به سردرد، چشم درد، سینوزیت و… شاطر می‌شود.

این فعال صنفی در تشریح آسیب‌هایی که به هر ۴ حرفه شاغل در نانوایی وارد می‌شود بیان کرد: هر ۴ کارگر نانوایی روزانه بیش از ۱۵ ساعت روی پا می‌ایستند که احتمال بیماری‌هایی نظیر دیسک کمر، دیسک گردن، آرتروز و واریس پا را در آن‌ها تقویت می‌کند. همچنین گرد و غبار آرد که در فضای نانوایی پخش می‌شود برای ریه کارگران به شدت مضر است.

بلواسی در پایان با بیان اینکه شاطر نانوایی سنگک‌ها مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شوند از عدم اجرای این قانون در خصوص کارگران خباز مریوانی انتقاد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز