خبرگزاری کار ایران

استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی:

میان زبان کُردی و فارسی هیچ تضادی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۹۶۱

ما اگر زبان فارسی را به شایستگی آنچنان که هست، بشناسیم باید زبانهای بومی ایران به ویژه زبان کُردی را پیش از آن شناخته باشیم. / ترجمه ادبی هنری است بسیار سخت تر و دشوارتر از کار نویسنده.

ایلنا: استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: این جمله را بارها گفته‌ام و خواهم گفت که میان زبان کُردی و فارسی هیچ تضاد و ستیز وکشاکشی وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار " ایلنا " از سنندج، " میرجلال الدین کزازی " سه شنبه شب در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی مترجمان کُرد ایرانی که با حضور مسئولان و مهمانان ایرانی و خارجی در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، تصریح کرد: کُردها یکی از کهن‌ترین واصیل ترین نژاد ایرانی هستند و به همان اندازه که زبان بومی و مادری خود را گرامی می‌دارند همواره زبان فارسی را نیز پاس داشته اند.
وی افزود: ما اگر زبان فارسی را به شایستگی آنچنان که هست، بشناسیم باید زبانهای بومی ایران به ویژه زبان کردی را پیش از آن شناخته باشیم.
" کزازی " با قدردانی از تلاش ها و زحمات مترجمان کُرد ایرانی و سایر مترجمان این سرزمین گفت: به هیچ شیوه ای مایه شگفتی نیست که نامداران فرهنگ و ادب اندیشه ایرانی از شهرهای کردستان برخیزند در ایران و جهان نام برآرند.
این استاد شاهنامه پژوه در ادامه سخنانش در خصوص هنر ترجمه گفت: ترجمه ادبی هنری است بسیار دشوارتر و سخت تر از کار نویسنده.
وی با بیان اینکه نویسنده در آنچه خلق می کند تنها با خویشتن روبرو و در آفرینش آزاد است، اضافه کرد: مترجم آفرینش‌گر و هنرمند است اما در ترجمان آزاد نیست.
" کزازی " با عنوان اینکه نویسنده آفریننده است و مترجم بازآفرین، یادآور شد: ترجمان ادبی، تنها متنی را از زبانی به زبانی دیگر برنمی گردانند، بلکه شاهکاری را از زبانی به زبان دیگر می آفریند.
وی بیان داشت: مترجمان بیش از نویسندگان هنرمندند، و بزرگ مردانی چون روانشادان ابراهیم یونسی و احمد قاضی به عنوان تاثیرگذاران مترجمان ایران را باید به شایستگی ارج بنهیم.
استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اعتقادم براین است تا کُرد هست ایران هم هست و تا ایران هست کُرد هم هست و از این رو کُردها خود را ایرانی می‌دانند و برای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم تلاش می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز