خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

خانه مطبوعات کردستان را کج بنا نهاده‌اند؛ امیدی به بزرگان این خانه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۶۳

اینان به نام حامیان خانه مطبوعات هیچ گام شایسته ای برای رفع مشکلات صنفی، حقوقی و… اعضا برنداشتند بلکه خود عامل بازدارنده ای برای حل مشکلات اهالی مطبوعات بودند.

ایلنا: انتخاب و انتخاب شدن در جوامع دموکراتیک نشان از پیشرفت دموکراسی و تداعی مردم سالاریست؛ البته این انتخاب و انتخاب شدن‌ها در میان اقشار مختلف جامعه نشان دهنده میزان آگاهی، سطح درخواست و حدود پیشرفت تخصصی معلومات یک قشر را نشان می‌دهد؛ در جوامع دموکراسی که قوانین حرف اول را می‌زند؛ اجرای قانون و پایبند بودن به آن از وظایف اولیه شهروندی است.

اهالی مطبوعات و فعالین حوزه اطلاع رسانی به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه عمل می‌کنند؛ این قشر مترقی می‌توانند بیشترین تاثیر را در اجرای قانون، تغییر قانون و… داشته باشند، اما در استان کردستان و به ویژه در خانه مطبوعات استان این ضرب المثل قدیمی(کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد) مصداق عملکرد برخی از دوستان است.

عدم رعایت قوانین مصوبه برای انتخابات هیئت مدیریه؛ لابی گری‌های پشت پرده و حضور مکرر چهره‌های غیر فعال عرصه رسانه‌ای موجب شده که فعالین عرصه مطبوعات کردستان همچنان در خانه اول اثبات حقوق اولیه خود بمانند، به گونه‌ای که هنوز نقش و جایگاه فعالین عرصه مطبوعات برای مدیران و ساکنان این استان مشخص نشده است.

انتخابات پنجمین هیئت مدیره خانه مطبوعات با وعده وعید‌ها و حفظ اعتدال میان کل اعضاء به اتمام رسید؛ اما از‌‌ همان ابتدا تخلف نمایان بود، چه آنهایی که لیسانس نداشتند، رئیس و مدیر شدند و چه آنهایی که نشریه اشان چاپ نمی‌شد و یا آنانی که در هیچ نشریه محلی نبودند و عضو هیئت مدیریه شدند.

اینان به نام حامیان خانه مطبوعات هیچ گام شایسته‌ای برای رفع مشکلات صنفی، حقوقی و… اعضاء برنداشتند بلکه خود عامل بازدارنده‌ای برای حل مشکلات اهالی مطبوعات بودند.

موسم تغییر و تحولات پایتخت، گویی به خانه مطبوعات استان کردستان نیز رسیده و هیئت مدیره(از جمله مدیر و بازرسان خانه)، اقدام به استعفا می‌نمایند و سایر اعضا نیز در نشست‌های بدون حضور خبرنگاران اقدام به انتخاب و انتصاب می‌کنند.

با گذشت بیش از ۶ سال از شروع فاز اول مسکن مهر خبرنگاران هنوز هم خبرنگاران متاهل بی‌خانه و اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران مجرد نیز بدون بیمه و در فضایی استثمار گرایانه با حقوق و مزایای زیر ۱۰۰ هزار تومان مشغول فعالیت هستند.

این گونه روایت خدمات صادقانه اعضای این هیئت مدیره به ثبت نرسیده، نمایان می‌گردد چه آن عده که به نام اعضای خانه مطبوعات وام گرفتند و هیچ نگفتند و چه آن عده از اهالی مطبوعاتی که سفره خانه اشان خالی بود و سکوت کردند.

روایت استعفاهای جدید اعضای هیئت مدیره خبر از اختلافات جدی بر سر ارثو میراثی است که بیش از ۵ دوره در دست عده‌ای خاص و در راستای منافع شخصیشان مورد استفاده قرار گرفته است و براین باورند که با این سیاه نمایی‌ها قیافه حق به جانب گرفته تا در انتخابات بعدی نیز بر کرسی هیئت مدیره تکیه بزنند.

باتوجه به اینکه بیش از نیمی از اعضای خانه مطبوعات استان را بانوان تشکیل می‌دهند، این قشر زحمتکش همواره مورد ظلم و جور قرار گرفته و اقدامات شایسته‌ای برای آنان صورت نگرفته است.

رعایت موارد مصوب در اساسنامه برای خانم‌ها اجباری و برای آقایان امری اختیاری است به گونه‌ای که داشتن لیسانس برای شرکت در انتخابات هیئت مدیره برای بانوان اجباری و در عمل برای آقایان یک امری اختیاری بود.

باری به هر جهت برخی از این اشخاص، خانه مطبوعات را زمین خالی خواسته‌های خود کرده‌اند و منافع جمعی را برای رسیدن به منافع شخصی نادیده می‌گیرند.

آیا دیگر وقت آن نرسیده که پروسه قانون گریزی از عرصه مطبوعات خارج شود؟ آیا تجربه گذشته به اهالی مطبوعات نشان نمی‌دهد که در انتخاب کردنشان پروسه عشیره‌گری را کنار گذاشته و اشخاصی دلسوز و ازتبار رسانه را انتخاب کنند؟

امیدواریم اعضای جامعه رسانه‌ای استان در قبال عملکرد نمایندگان خود در خانه مطبوعات با دقت برخورد کنند تا برخی‌ها خانه را حیاط خلوت خود نبینند و هر کاری خواستند انجام ندهند.

یادداشت از: شیلان صلواتی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز