خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان:

ناشران کردستانی حمایت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۹۱

توجه به حل مشکلات و حمایت از ناشران می‌تواند زمینه‌های لازم را برای تولید و ارائه آثار ماندگار و مفید در سطح استان فراهم کند.

ایلنا: مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان ضمن دعوت از نویسندگان و ناشران کردستانی برای ارتقای سطح فرهنگ این استان، از حمایت از این قشر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج، اسماعیل احمدی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با فعالان چاپ و نشر استان در سنندج، با بیان اینکه نقش فرهنگ در هویت، موجودیت و پیشرفت جوامع از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: حمایت و تقویت از این فرهنگ‌ برای کشور یک فرصت مفید و مناسب است.
وی ضمن تاکید بر حمایت از فرهنگ بومی تصریح کرد: کردستان به عنوان استان مشهور به فرهنگ دارای ادبیات غنی و دستور زبان قوی و جذابی است که باید با برنامه ریزی‌های دقیق و موثر فضای عمومی جامعه را برای مطالعه بیشتر فراهم آورد.
احمدی بر لزوم تولید و حمایت از آثار فاخر بومی در استان تاکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین رویکردهای کتابخانه های عمومی کردستان تقویت ناشران استان است تا توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.


مشکلات حوزه نشر بررسی می‌شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در ادامه سخنانش با بیان اینکه، مشکلات و تنگناهایی حوزه نشر مورد بررسی این نهاد قرار می‌گیرد، ادامه داد: توجه به حل مشکلات و حمایت از ناشران می‌تواند زمینه های لازم را برای تولید و ارائه آثار ماندگار و مفید در سطح استان فراهم کند.
وی از ناشران استان خواست تا با تولید آثار فاخر و انتشار کتب ارزشمند به توسعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نهضت مطالعه مفید کمک کنند.


سه درصد جمعیت کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند چشم انداز کتابخانه های عمومی کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس سند مذکور، در کتابخانه های عمومی کردستان تنها سه درصد تحت پوشش هستند، در حالی که بارم این شاخص در کشور ۳۵ درصد است.
احمدی گفت: باید در سال ۱۴۰۴ به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر فضای کتابخانه ای و برای هر دو نفر، چهار کتاب در کتابخانه موجود باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان بیان داشت: در حال حاضر از مجموع کتابخانه های نهادی و مشارکتی فقط ۲۵ هزار متر فضای کتابخانه ای موجود است که باید طی ۱۳ سال آینده به ۱۰۰ هزار متر برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ درصد کشورهای جهان، ۷۰ درصد کتاب‌های دنیا را تولید می‌کنند، در حالی که کشورهای کمتر توسعه یافته فقط حدود ۳۰ درصد کتاب‌های جهان را تولید می‌کنند.
احمدی یادآور شد: هم اکنون به ازای هر دو نفر یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است در حالی که این تعداد طبق سند یادشده باید به چهار کتاب جلد کتاب به ازای یک فرد برسد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با تاکید بر لزوم کاهش این فاصله‌ها، خاطرنشان کرد: این مهم با حمایت‌های مسئولان و مردم امکان پذیر می‌شود.
احمدی در پایان این جلسه ابراز داشت: امیدواریم با برگزاری این گونه نشست‌ها تعامل و همکاری با ناشران استان از سر گرفته شود، چرا که برگزاری این جلسات نقش مهمی در تحول و توسعه فرهنگ مطالعه در استان خواهد داشت.
نمایندگان انتشاراتی‌های استان کردستان نیز در ادامه این جلسه، مشکلات موجود در حوزه فعالیت خود را مطرح و به ارائه پیشنهاد و اظهارنظر در این زمینه پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز