خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای حفاظت از منابع آب کاشان:

چاه‌های غیرمجاز کاشان مسدود می‌شود

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان گفت: چاه‌هایی که به صورت غیرمجاز حفر می‌شود به محض شناسایی مسدود شده و چاه‌های غیرمجازی که در گذشته حفر شده است با حکم دادستان و بررسی شورا به لحاظ تقدم و تأخر زمانی مسدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا  در کاشان « حمیدرضا مومنیان » در جلسه شورای حفاظت از منابع دشت کاشان که در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در دشت کاشان باعث شده است تا برداشت سالانه 40 میلیون مترمکعب بیش از تغذیه آبخوان انجام گرفته و این زنگ خطری برای آبخوان دشت کاشان است.

وی تأکید کرد: نشست زمین یکی از تبعات برداشت بی‌رویه و افت منابع آب زیرزمینی در دشت کاشان است که مخاطرات بسیاری در حوزه زیرساختی شهرستان به خصوص شبکه‌های آب و گاز و تأسیسات زیربنایی شهرستان ایجاد می‌کند.

مومنیان تأکید کرد: بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی در حوزه کشاورزی است که تلاش شده است با استفاده از روش‌های آبیاری نوین، بهره‌وری را افزایش و مصرف آب و برداشت از منابع آبی را کاهش دهیم.

سرپرست فرمانداری کاشان  وضعیت آب دشت کاشان را بحرانی اعلام کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب باید با جدیت و شدت بیشتری دنبال شود. در این زمینه سعی شده تا با مدیریت یکپارچه آبیاری و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین مصرف آب را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی یادآور شد: حدود 900 چاه غیرمجاز در دشت کاشان شناسایی شده است که 800 حلقه در شهرستان کاشان و 100 حلقه آن در شهرستان آران و بیدگل است.

مومنیان تأکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه فضای سبز شهرداری‌ها انجام گرفته است. اصلاح کاشت متناسب با شرایط آب و هوایی ، توجه به روش‌های نوین آبیاری و استفاده از پساب فاضلاب در فضای سبز بخشی از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه  تأثیر ضریب نفوذ اقدامات عملی در مصداق‌های عینی مشخص می‌شود یادآور شد: شهرداری باید تلاش کند تا از هدر رفت آب در منظر عمومی، بلوارها و خیابان‌های سطح شهر جلوگیری کرده و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد. پذیرش افکار عمومی از اقدامات در صورتی اثرگذار خواهد بود که مردم به عینه شاهد اقدامات عملی در حوزه‌های مختلف باشند.

کد خبر : ۳۷۶۸۹۰