خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی خبرداد:

دومین اجلاس جهانی "شهر های اسلامی"در دوحه قطر برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۵۱۰

رئیس مجمع‌ جهانی شهرهای اسلامی گفت: دومین اجلاس جهانی "شهر های اسلامی" پایان سال‌جاری در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، مسعود نصرتی، امروز در حاشیه آیین افتتاح دبیرخانه "خانه" مجمع جهانی شهرهای اسلامی در خانه تاریخی آل یاسین کاشان در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: مجمع جهانی شهرهای اسلامی پنج سال در یکی از اجلاس‌های خود تصمیم به برگزاری اجلاس‌های دوسالانه‌ای با عنوان اجلاس(شهرهای اسلامی) گرفت.

وی با اشاه به تقاضای چند کشور برای برگزاری این اجلاس گفت: نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی با حضور سفیران 23 کشور اسلامی در شهریور ماه سال 92 در قزوین برگزار شد و قرار بود دومین اجلاس در بغداد برگزار شود که به دلیل برخی شرایط این شهر، این امر محقق نشد و اجلاس بعدی مقرر شد در دوحه قطر برگزار شود .

به‌ گفته‌ وی، 350 شهر از 58 کشور اسلامی در مجمع جهانی شهرهای اسلامی عضویت دارند که این مجمع ارتباط مستقیم با شهرها دارد.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در ادامه با اشاره به برخورداری کاشان از ویژگی خانه های اسلامی با نوع ساخت و شرایط ویژه آن توسط گذشتگان برای نسل امروزی گفت: وجود 800 خانه تاریخی شناسایی شده در این شهرستان که 130 باب از این خانه‌ها در برنامه مرمت و احیا قرار دارد جذابیت ویژه‌ای را برای شهرهای اسلامی به عنوان دبیرخانه"خانه" دارد.

نصرتی، با تاکید بر شرح وظایفی برای معرفی این نوع خانه‌ها به عنوان محلی برای سکونت در شهرهای اسلامی گفت: موضوعیت این خانه‌ها می‌تواند در سطح کشور تعمیم داده شود تا از این روش در جایگاه‌های آموزش شهری مهندسین شهرسازی و معماری، دانشگاه‌ها، دانشمندان علوم دینی، و مجریان  شهری استفاده و الگوبرداری کنند.

وی افزود: این کارشناسان با  استفاده و الگوبرداری از این مطلب باید ببینند چگونه شرایط گذشته را با نسل امروزی می‌توانند منطبق کنند تا با این انطباق گیری و شرایطی نظیر خانه‌های موجود در شهر کاشان بوجود بیاورند.

به‌گفته وی، طرح ریزی استقرار دبیرخانه "خانه" در طول یکسال گذشته تاکنون و شرح وظایف ملی و فراملی با همکاری و تلاش مدیریت شهری و حمایت استانی می ‌تواند این ظرفیت را به نحو احسن معرفی کند .

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی،اجرای این ماموریت و استراتژی به شیوه‌ای صحیح را تاکید کرد و گفت: تمام گروه‌های ذکر شده می‌توانند در حوزه سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری از این دبیرخانه استفاده کنند.

نصرتی در پایان بهره‌برداری از این ظرفیت بزرگ تعریف شده را در توسعه گردشگری و حمایت همه خواستارشد و گفت: استقرار دبیرخانه دائمی خانه شهرهای اسلامی در کاشان ، با تلاش‌های شهردار کاشان و نگاه فراملی وی براساس پروتکل سه جانبه میان مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC)، بنیاد جهانی رهبران شهری (ICL) و شهرداری کاشان سال گذشته در اجلاس شهرداران با موضوع شکوفایی شهری در دفتر سازمان ملل اجلاس وین به امضا رسید.

شایان ذکر است: آیین افتتاح دبیرخانه جهانی "خانه ملل " با حضور مسعود نصرتی رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی، پروفسور مسعود مصاحب دبیر کل انجمن اتریش و ایران، سید محمد مجابی معاون سازمان حفاظت از محیط زیست و رییس پارلمانی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، سجاد یارزاده دبیر کل مجمع جهانی شهرهای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان ، خانم احمدی مسئول امور بانوان فرمانداری ویژه شهرستان کاشان وتعدادی از مسوولان و مدیران این شهرستان صبح امروز 20 اردیبهشت در خانه تاریخی آل یاسین برگزارشد.

نشست تخصصی مسئولان ارشد مجمع جهانی شهرهای اسلامی و سازمان‌های مرتبط کشوری با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان نیز در حاشیه این آیین در خانه تاریخی آل یاسین این شهر برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز