خبرگزاری کار ایران

درهمایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان

شهردار کاشان به عنوان مدیر شهری حامی پژوهش تقدیر شد

رییس دانشگاه کاشان از سید محمد ناظم رضوی،شهردار کاشان و محسن سیفی کاشانی، کارآفرین برتر ملی به عنوان حامی پژوهش تقدیر کرد.

رییس دانشگاه کاشان از سید محمد ناظم رضوی،شهردار کاشان و محسن سیفی کاشانی، کارآفرین برتر ملی به عنوان حامی پژوهش تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا در کاشان، رییس دانشگاه کاشان، در مراسم همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش(23 تا 27 آذرماه) و تجلیل از اساتید و دانشجویان برتر صاحب رتبه در حوزه آموزش و پژوهش این دانشگاه گفت:این نشست با هدف تجلیل از شهردار کاشان به عنوان مدیر شهری حامی پژوهش دستگاه های اداری و محسن سیفی کاشانی، به عنوان کارآفرین نمونه کشور و حامی پژوهش که از افتخارات کاشان و ایران است برگزار می شود.

عباس زراعت، تجلیل چهار تن از اساتید دانشگاه در پنج رشته به عنوان دانشمند بین المللی و تقدیر از پژوهشگران طرف قرارداد با شهرداری در برگزاری سمینار،کارگاه و کنفرانس های ملی با اندیشگان مشترک را از دیگر اهداف همایش ذکرکرد و گفت: هدایت کمک خیرین به پژوهش و تحقیقات، برگزاری کرسی‌های بین‌المللی خیرین که نخستین مورد آن هفته گذشته و دومین آن هفته آینده برگزار می شود، ارائه درس‌های مجازی توسط اساتید بین المللی و راه‌اندازی اتاق پژوهش از سیاست‌های دانشگاه کاشان در حوزه تقویت و توسعه پژوهش است.

وی با اشاره به کسب افتخارات دانشگاه کاشان از جمله قرارگرفتن آن جز یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان در سال جاری افزود: این دانشگاه رتبه دوم حمایت پژوهشی در بین دانشگاه‌های کشور و رتبه سوم در بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور را کسب کرده است.

به گفته وی، پروفسور مسعود صلواتی نیاسر، استاد پژوهشگر و دانشمند بین المللی در سه رشته نانو، فناوری و شیمی، سید علرضا اشرفی، استاد ریاضی و کامپیوتر و دانشمند بین المللی در رشته ریاضی، عباس اکبری، استاد دانشکده هنر و معماری و نخستین هنرمند ایرانی عضو آکادمی بین المللی سرامیک و عباس سعادتمندی، دانشیار دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و دانشمند بین المللی در رشته ریاضی از جمله افتخارات و سرمایه های علمی و پژوهشی دانشگاه کاشان هستند.

رییس دانشگاه کاشان در ادامه با تشریح مبسوط وضعیت پژوهش در سطح جهانی و مقایسه آن در کشور با استناد به آمار و ارقام تکان‌دهنده گفت: سرانه پژوهش بر اساس استاندارد جهانی برای هر شهروند 900 دلار که متاسفانه این رقم در ایران 5 دلار است.

زراعت، منابع مالی بحث پژوهش در جهان را تجارت(صنعت)، دولت، منابع محلی خیرین و خارجی دانست و افزود:پژوهش در کشور ما متکی به اعتبارات دولتی است اما در کشورهای خارجی بیشتر از راه صنعت و منابع خارجی تامین می شود.

وی، با اشاره به تامین اعتبار چهار درصدی پژوهش کشور از محل درآمد تولید ناخالص ملی بر اساس برنامه ششم که در برنامه پنجم نیز قرار بوده محقق شود گفت: ما به رقم زیر نیم درصد تا پایان برنامه پنجم که دو ماه دیگر است رسیدیم که این خود یک فاجعه است.

به گفته وی، خوشبختانه دولت تدبیر و امید سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در بودجه سال 95 را 2 درصد قرار داده است تا بتواند تا پایان برنامه ششم چهاردرصد را محقق کند.

رییس دانشگاه کاشان تاکید کرد زمینه های خوب همکاری این دانشگاه، صنعت و کارآفرینان از طریق پژوهشکده های دانشگاه فراهم شده و در حال افزایش و تقویت است.

زراعت با تاکید بر سخنان مستمر و مداوم مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام کشور در مورد امر مهم و تاثیرگذار دانش و پژوهش گفت: مقام عظمای ولایت فرمودند:«اگر امروز کشوری از لحاظ علمی پیشرفت نکرد اقتصاد و اقتدار جهانی آن نیز پیشرفت نخواهد کرد و زندگی مردم آن هم پیش نخواهد رفت در این مورد یعنی مسائل علمی باید زنجیره علم و فناوری را که زاییده علم، فناوری، تولید و بازار است باید تکمیل کنیم و الا اگر چنانچه ما کار تحقیقاتی کردیم به فناوری هم رسید اما به تولید انبوه نرسید و بازار برای آن پیش بینی نشد ضربه خواهد خورد و همه اینها بایستی مورد توجه قرار گیرد و این زنجیره کار علمی تا تولید و بازار دنبال شود یعنی نگاه‌ها  روی همه مجموعه زنجیره باشد.»

وی در پایان با تقدیر از علی‌محمد الماسی، مدیر عامل ستاد توسعه دانشگاه کاشان در جذب و هدایت خیرین و کمک های مادی و معنوی آنها گفت:دانشگاه نیاز به ایثار و حضور چنین اشخاصی دارد که حتی با وجود اهدای 10 سکه طلا در برابر زحمات چند ساله وی توسط مدیر عامل انجمن نخبگان سعیدی این کمک را به بنیاد خیرین دانشگاه بخشید.

به گفته وی، دانشگاه در تمام زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی نیاز به اشخاص مدبر، دانا و خوش فکر و ایثارگر دارد که امید کمک های دولتی نیستند و دغدغه حقوق و امکانات را ندارند همانطور که دکتر صلواتی، با همین امکانات دانشمند بین المللی این دانشگاه در سه رشته شد.

لازم به ذکر است: همایش تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان اعم از اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات فیض این دانشگاه و تجلیل از آنها با اهدای هدایای دانشگاه و شهرداری کاشان به تعدادی از اساتید و پژوهشگران برتر برگزار شد.

کد خبر : ۳۳۱۸۷۳