خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی شهرکاشان:

کاشان از زمان مرحوم نواب صفوی پیشگام مبارزه بود

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۴۴۲

کاشان قبل از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ و در زمان نهضت ملی شدن نفت و بپاخاستن فدائیان اسلام در صف مبارزه با استبداد طاغوتی رژیم پهلوی قرار داشت.

کاشان قبل از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ و در زمان نهضت ملی شدن نفت و بپاخاستن فدائیان اسلام در صف مبارزه با استبداد طاغوتی رژیم پهلوی قرار داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، علی رسول زاده، ریس شورای اسلامی شهرکاشان در حاشیه مراسم راهپیمائی گرامی‌داشت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: پدر من از مبارزین انقلابی دهه ۳۰ و از دوستداران مرحوم نواب صفوی و فدائیان اسلام بود و با اینکه در زمان ملی شدن صنعت نفت و جریانات آیت الله کاشانی بنده کودکی ۶ – ۷ ساله بودم اما خوب به‌خاطر دارم که مرحوم نواب و مرحوم عبدالحسین واحدی به دعوت پدرم و دوستانش به کاشان آمدند و در هیئت حیدری درب باغ منبر می رفتند و جمعیت زیادی از متدینین کاشان در آن سخنرانی ها حاضر می شدند و این نشان می‌دهد کاشان بعد از تهران، قم و ورامین از پیشگامان نهضت های اسلامی ضد ستم‌شاهی به رهبری روحانیت بود. در خرداد ۴۲ نیز که بدنبال اعتراض امام خمینی(ره) به قانون انجمن های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون قم و ورامین صحنه خشم مردم شده بود، مردم کاشان نیز بپاخاستند و در ۱۵ خرداد ۴۲ نیز تعدادی از مردم ولایتمدار این شهر دستگیر، زخمی و یا به شهادت رسیدند.

مبارز انقلابی بازار کاشان در سال‌های دهه ۴۰ و ۵۰ درباره چرائی قیام مردم به رهبری روحانیت بر علیه حکومت پهلوی خاطرنشان کرد: سلسله پهلوی و رضاخان را انگلیسی ها بر سر کار گماردند و محمدرضا پهلوی هم دست نشانده آمریکا بود و نخست وزیری علی امینی و ارتباط او با آمریکائی‌ها مؤید همین نکته است، ضمن اینکه در واقعه ۲۸ مرداد ۳۲ آمریکائیها با یک کودتا او را دوباره به تخت سلطنت نشاندند. وابستگی به انگلیس و آمریکا و دیکتاتوری و خفقان شدید در زمان پهلوی پدر و پسر که هیچ کس حتی در درون خانواده خود هم جرأت انتقاد از رژیم را نداشت باعثشد تا روحانیت بیدار به رهبری امام راحل(ره) به پا خیزد و ملت را نسبت به جریانات خزنده ای که قصد زدن ریشه اسلام بخصوص در دوران نخست وزیری اعلم و منصور در اوایل دهه ۴۰ داشت و قانون کاپیتولاسیون نیز مصداق بارز این اسلام زدائی بود بیدار کند. رژیم پهلوی گمان می برد که بعد از درگذشت آیت الله بروجردی دیگر مرجعی مانند او پیدا نخواهد شد و قصد داشت تا نهاد مرجعیت شیعه را به عراق منتقل کند اما یکسال بعد از درگذشت ایشان امام خمینی قیام خود را آغاز کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان درباره شروع مبارزات انقلابی مردم این شهر به رهبری امام خمینی بخصوص از تابستان و پائیز ۵۷ خاطرنشان کرد: در کاشان روحانیونی همچون آیات اعظام یثربی، خراسانی، صبوری، گلسرخی، اسلامی، مکی و.. در صف اول مبارزه بودند و کسبه متدین بازار کاشان نیز در صف دوم بود. از طرفی دانشجویان مدرسه عالی علوم نیز که در بین آنها جوانان مسلمان و مبارز زیادی وجود داشت در کنار روحانیت و بازار کاشان اقداماتی بر علیه رژیم صورت می دادند. حضور چهره های شاخصی همچون آیت الله شهید مطهری، ربانی املشی، هاشمی نژاد، مهدوی کنی و علی حجتی کرمانی نیز در کاشان و در مواقعی که در مساجد شاخص این شهر به منبر می رفتند در بیداری مردم تأثیر زیادی داشت.

حاج علی رسول زاده در بیان خاطراتی چند از دوران مبارزه ضد ستمشاهی مردم کاشان و نقش آیت الله یثربی در به ثمر نشستن انقلاب مردم در این شهر افزود: در جریان راهپیمائی مردم در عاشورای سال ۵۷ که از مسجدآقابزرگ شروع شد و قرار بود تا در جریان آن مجسمه طاغوت در میدان ۱۵ خرداد فعلی سرنگون شود ایشان با تدبیر و دوراندیشی مانع از ریختن خون مردم انقلابی بدست گارد مسلح رژیم شدند و معتقد بودند پائین آمدن یک مجسمه ولو به قیمت ریختن خون جوانان زیاد به مصلحت نیست و مدتی بعد از این راهپیمائی که یکی دو نفر نیز در جریان آن به شهادت رسیدند مجسمه طاغوت پائین کشیده شد.

رئیس شورای شهر کاشان همچنین درباره مساجد پیشگام انقلاب در کاشان و نقش آنان در پیروزی نهضت گفت: مسجد آیت الله صبوری در گذر باباولی، مسجد آقابزرگ، مسجد بالابازار و مسجد میانچال از مکانهائی بود که مبارزین قبل از انقلاب برنامه ریزی های خود را بر علیه عوامل رژیم از آنجا شروع می‌کردند و به عنوان مثال سر دادن شعارهای ضد شاه بعد از نمازهای مغرب و عشا در برخی از این مساجد هر شب تکرار می شد.

وی افزود: زیارت گریچه در کاشان از دیگر مکانهائی بود که قبل از انقلاب به عنوان مبدأ راهپیمائی ها محسوب می شد و خوب بخاطر دارم که در جریان یکی از تجمعات مردم در این مکان که قرار بود سرآغاز یکی از راهپیمائی باشد مأموران رژیم وسائل نقلیه مردم مانند دوچرخه و موتورسیکلت آنها را که بخاطر خلوتی کوچه ها به هنگام درگیری احتمالی در خیابان فاضل نراقی پارک شده بود به آتش کشیدند. خودروی بنده هم که در یکی از کوچه ها پارک شده بود در امان نماند و مورد اصابت گلوله ای قرار گرفت که از وسط شیشه جلو ماشین عبور و از کنار باک خودرو خارج شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز