خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان؛

هنر معلم، آسان‌سازی محتوای درسی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۷۰۷

هنر معلم تنها انتقال مطالب به دانش آموزان نیست بلکه ضمن انتقال مسائل علمی در سطوح مختلف به دانش آموزان، باید محتوای درسی را به گونه ای آسان کند تا همه دانش آموزان مطالب را دریافت کنند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: هنر معلم تنها انتقال مطالب به دانش آموزان نیست بلکه ضمن انتقال مسائل علمی در سطوح مختلف به دانش آموزان، باید محتوای درسی را به گونه ای آسان کند تا همه دانش آموزان مطالب را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، " آیت اله عبدالنبی نمازی " در دیدار با مدیر و معاونان آموزش و پرورش شهرستان کاشان افزود: چون دانش آموز سال اول ابتدایی، هنوز تجربه کارآموزشی ندارد، به همین دلیل معلم سال اول ابتدایی، سخت ترین مرحله آموزش را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: معلم، باید از شیوه های فعال تدریس استفاده کند، آموزش باید شهودی باشد تا در ذهن دانش آموز نقش بندی کند و حتی از طنز و فکاهی استفاده کند که تعجب بچه ها را برانگیزد و حس کنجکاوی آنها را فعال کند.

وی اظهار داشت: دبیر نمونه کسی نیست که مطالب علمی دشوار را به دانش آموز منتقل کند. بلکه هنر این است که مشکل ترین فرمول های علمی را با ساده ترین الفاظ و در کوتاه ترین زمان به ضعیف ترین دانش آموز تفهیم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پیچیده گویی مطالب علمی و درسی، یک نقص در نظام آموزشی است که باید با برگزاری دوره های تداوم آموزش برای دبیران و معلمان، ساده گویی را آموزش داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تربیت در نظام آموزشی به عنوان مشکل ترین و پیچیده ترین کار است زیرا آموزش با حافظه و هوش مخاطب در ارتباط است اما تربیت با جان و روح مخاطب کار می کند.

وی گفت: انسان دارای سه قوه غضب و شهوت و تعقّل است که هر کدام از یک از این سه قوه، قوی شود بر دو قوه دیگر غلبه می کند و از این منظر کار تهذیب و تزکیه سخت و پیچیده است و خداوند متعال نیز یک هزار و ۴۰۰ پیامبر را برای تربیت انسان ارسال کرد.

وی اظهار داشت: در آموزش نیازی نیست که گوینده هم عامل باشد اما در تربیت و تزکیه اگر معلم به گفته های خود عمل نکند، برای فراگیر، تأثیر منفی به دنبال خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه، تعلیم و تربیت را رسالتی سنگین توصیف کرد و گفت: تسلط گوینده، عنصر اساسی در امر تربیت است تا فعالان در عرصه تعلیم و تربیت، بتوانند با وجود محدودیت های زمان و مکان و کمبودهای اداری و مالی، بیشترین و بهترین عملکرد را داشته باشند.

نمازی گفت: معلم نمونه در فضای کمبودها و بحران ها شکوفا می شود و خدا وعده داده است که هرکسی به خدا توکل کند، خداهم اورا یاری می کند تا به موفقیت برسد.

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: سال تحصیلی جدید در این شهرستان با حضور سه هزار و ۸۹۴ فرهنگی و ۵۲ هزار دانش آموز در یک هزار و ۶۱۷ کلاس درس آغاز خواهد شد.

" محمود خدمتی " افزود: از این تعداد ۲۷ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی، ۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دوره متوسطه و چهار و ۵۰۰ هنرجوی هنرستان های فنی و حرفه ای هستند که هفنت هزار دانش آموز کاشانی در مدارس غیر دولتی شاغل به تحصیل هستند.

به گفته وی، از مجموع فرهنگیان کاشان، حدود دو هزار نفر خانم و یک هزار و ۹۰۰ نفر از همکاران را گروه آقایان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: به استناد گزارش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، دانش آموزان سال سوم متوسطه کاشان در آزمونهای نهایی خرداد سال تحصیلی قبل ۸۲ درصد قبول شده اند و این رقم در سال جاری به ۸۶ درصد رسیده است.

وی بااشاره به ضرورت استفاده از فناوری های مدرن در امر آموزش گفت: بیش از ۳۷۵ کلاس درس به پرده و بیش از۲۷۰ کلاس به تخته های هوشمند مجهز شده است. تمامی مدارس کاشان و ۸۰ درصد مدارس روستایی به اینترنت متصل شده است.

خدمتی افزود: ۱۲ هزار کامپیوتر آموزشی برای مدارس شهرستان کاشان تهیه شده است که ۱۶۳ مدرسه شهری و ۶۰ مدرسه روستایی را شامل می شود که نسبت دانش آموز به یک دستگاه کامپیوتر ۴۳ به یک است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز