خبرگزاری کار ایران

شهر برزک شاهد برداشت گل بیدمشک و تهیه عرق بیدمشک است

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۳۳۷

برزک، قطب تولید بیدمشک در شهرستان کاشان است و حدود ۷۰ درصد انواع عرقیات گیاهی و گلاب کاشان در این شهر تولید می‌شود. حدود هزار خانوار برزکی گل بیدمشک پرورش می‌دهند.

ایلنا: برزک، قطب تولید بیدمشک در شهرستان کاشان است و حدود ۷۰ درصد انواع عرقیات گیاهی و گلاب کاشان در این شهر تولید می‌شود. حدود هزار خانوار برزکی گل بیدمشک پرورش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان بیدمشک نخستین درختی است که در شهر برزک به عنوان پیام آور بهار به گل می‌نشیند. درخت بیدمشک دیر زمانی است که در اطراف باغ‌های میوه و کنار جویبارها و رودخانه‌ها پرورش می یابد و تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های شهر برزک است.

این گیاه از نژاد بید است که اندازه آن از بیدمعمولی کوچکتر بوده و سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است و برداشت آن تاپایان فروردین ادامه دارد.

تهیه عرق از این گیاه که هم به شکل صنعتی و هم به شکل سنتی صورت می‌گیرد در شهر برزک رونق بسیاری دارد به طوری که برزک را به قطب تولید عرق بیدمشک و دیگر عرقیات گیاهی تبدیل کرده است. گلهای بیدمشک که قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند، دارای اسانس معطری هستند. اسانسی که از این گیاه گرفته می‌شود به نام عرق بیدمشک است، که هم برای معطر کردن شربت و هم به خاطر خواص درمانی مورد مصرف است.

مسوول صنف گلاب و عرقیات گیاهی برزک در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان گفت: با توجه به سرمازدگی برخی از شکوفه های بیدمشک در سال جاری و کاهش ۱۰ درصدی برداشت این محصول پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۰۰ تن گل بیدمشک در بیش از ۴۵۰ کارگاه گلابگیری سنتی و ۹ کارخانه صنعتی در برزک به عرق بیدمشک تبدیل شود.

سید عباس طاهری در ادامه گفت: این میزان گل بیدمشک حاصل برداشت بیش از ۳۰ هکتار از باغهای سطح زیر کشت بیدمشک در برزک است ومابقی گل های بیدمشک از شهرهای قم، همدان، کرمانشاه و ارومیه جهت تبدیل به عرق بیدمشک وارد کارگاههای گلابگیری برزک می شود و پس از تبدیل به عرق بیدمشک آماده عرضه به بازارها می‌شود

وی در ادامه افزود: از این میزان گل بیدمشک بیش از ۱.۰۰۰. ۰۰۰ لیتر عرق بیدمشک درجه یک استحصال که علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، به کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، اندونزی، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز صادر می‌شود.

برزک، قطب تولید بیدمشک در شهرستان کاشان است و حدود ۷۰ درصد انواع عرقیات گیاهی و گلاب کاشان در این شهر تولید می‌شود. حدود هزار خانوار برزکی گل بیدمشک پرورش می‌دهند.

استفاده از عرق بیدمشک در تهیه نقل و شیرینی و شربت نیز به سبب عطر، طعم و بیش از همه خاصیت شفا بخشی آن، در این منطقه متداول است عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی چون تانن، سالیسیلین، ژرانیول و…به عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب و اعصاب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شناخته شده است. برای افزایش اشتها، بی خوابی، رفع سنگ و ورم کیسه صفرا و درمان دردهای مفاصل و رماتیسم می‌توان از عرق بیدمشک استفاده کرد.

برزک، شهری با مناظری طبیعی، چشم اندازهای بسیار زیبا و چشمه سارهای متعدد در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و مانند «نگین کوهستان» در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان و در دامنه‌های کرکس واقع شده است.

وجود گلستان‌های گل محمدی، درختان پر بار شاتوت، باغ‌ها و باغستان‌های سرسبز، رودخانه‌های همیشه جاری و چشمه سارهای زیبا، فضای جذابی را برای گردشگران و میهمانان منطقه فراهم آورده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز