خبرگزاری کار ایران

یک کیلو گوجه، یک کیلو برنج و یک کیلوخیار ۱۱هزار لیتر آب می برند

۹۰ درصد آب کشور در بخش کم بازده کشاورزی مصرف می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۵۱

به همت جمعیت کویر سیر و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست، شرکت آبفا و آموزش و پرورش کاشان بعداز ظهر روز پنج شتبه همایش " هوای پاک و بحران آب " در در دشت کاشان بهمزمان با هفته هوای پاک در کانون فرهنگی جوانه های شهرستان کاشان برگزارشد.

ایلنا: به همت جمعیت کویر سیر و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست، شرکت آبفا و آموزش و پرورش کاشان بعداز ظهر روز پنج شتبه همایش " هوای پاک و بحران آب " در دشت کاشان به مناسبت هفته هوای پاک در کانون فرهنگی جوانه های شهرستان کاشان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری " ایلنا " در کاشان دراین همایش " سیروس شایان " استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران طی سخنانی، پذیرش بحران آب و خشکسالی از سوی مردم را یک اتفاق مثبت خواند و گفت: در جامعه ای که بحران آب و خشکسالی پذیرفته شده است به جای صحبت کردن از این پدیده باید به دنبال راهکارهای جامع و کاملی برای برون رفت از این بحران بود.

وی بحران خشکسالی امروز کشور، منطقه و حتی جهان را ناشی از سوء مدیریت آب و عدم فرهنگ صحیح استفاده از آب دانست و افزود: نخستین وظیفه تشکل های مردم نهاد از جمله کویر جمعیت سبزکاشان، فراهم نمودن بسترهای مشارکت مردم در این بخش است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، فعالیت های تشکل مردم نهاد کویر سبز در کاشان را ارزشمند خواند و اظهارامیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد تشکل های متعددی با دیدگاهها و تفکرهای مختلف در منطقه کاشان بود تابتوانند در حفاظت از محیط زیست تاثیرگذار باشند.

" سیروس شایان " افزود: تشکل های مردم نهاد باید مشکلات ناشی از کم آبی، بحران بی آبی و خشکسالی را به قدری درجامعه تکرار کنند و به مردم تلقین کنند تا ملکه ذهن همه آحاد جامعه شود.

مدیر مسئول مجله رشد وزارت آموزش و پرورش، میزان مصرف آب شرب شهری در کشور را ۷ درصد و میزان آب در بخش صنعت را ۳ درصد و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی با کمترین راندمان مصرف می شود.

به گفته وی، توجه به کشاورزی مکانیزه، کاشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله جو و گندم و بی نیازی کشور از این دو محصول می تواند در توسعه پایدار کشور تاثیرگذار باشد.

" شایان "، استفاده از محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد را مقرون به صرفه ندانست و افزود: در شرایط بحران بی آبی و خشکسالی موجود کشور، کشت محصول خیار، گوجه، کاهو و… مقرون به صرفه نیست.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران یاد آورشد: برای تولید یک کیلو گوجه ۳ هزارو۵۰۰ لیتر، یک کیلو برنج ۶ هزار لیتر و یک کیلو خیاریکهزارو۵۰۰ لیتر آب باید مصرف شود.

سیروس شایان در ادامه، اجرای پروژه فاضلاب در شهرستان کاشان را کاری ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست و نگهداری از منابع آب کاشان اعلام کرد و گفت: هرچند اجرای پروژه های فاضلاب در بسیاری از شهرهای کشورحدود نیم قرن گذشته است و شهرستان کاشان در این زمینه بیش از ۳۰ سال عقب تر از دیگر شهرهای کشوراست؛ اما امروز نیز اجرای این پروژه در کاشان اتفاق مبارکی است که شهروندان کاشانی هرچقدر هم اذیت شوند چون اجرای این پروژه آینده نگری برای منابع آب کاشان است، ارزشمند است.

" کلانتری " مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز برگزاری این همایش به همت جمعیت کویر سیر کاشان را ارزشمند خواند و گفت به دلیل اهمیت دادن به برنامه های زیست محیطی بیش از ۶ ساعت از مسافت رفت و برگشت به اصفهان را طی نموده تا دراین همایش ارزشمند حضور پیدا کنم.

در ادامه مدیرعامل جمعیت کویر سیز کاشان حضور چشمگیر شرکت کنندگان در این همایش را غیر قابل توصیف عنوان کرد و گفت: به خاطر فعالیتهای چشمگیر این جمعیت مدیر کل حقاظت محیط زیست استان اصفهان جمعیت کویز سیز کاشان را به عنوان برترین سمند زیست محیطی در استان اصفهان معرفی کرده و بدین منظور یک غرفه در نمایشگاه بین المللی تهران به این جمعیت اختصاص داده است.

«خسرو اعتماد» با تجلیل از شرکت کنندگان در این همایش از شهروندان کاشانی خواست تا برای حفظ محیط زیست و منابع آب شهرستان، توجه ویژه ای به صرفه جویی در مصرف آب داشته باشند.

وی همچنین، یکی از راهکارهای پس انداز آب در سفره های زیرزمینی را اختصاص بخشی از آب تصفیه خانه فاضلاب شهری کاشان به فضاهای این شهر دانست و از مسئولین ذیربط خواست در این زمینه اهتمام ویژه ای داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز