خبرگزاری کار ایران

دبیر سومین همایش بحران آب در دشت کاشان در گفتگو با ایلنا:

فروچال پراید را بلعید / فاجعه در چند قدمی شهر کاشان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۰۷

یک استاد دانشگاه در واکنش به خبر سقوط پراید در جاده قدیم قم کاشان گفت: نشست زمین و ایجاد فروچال باعثاین حادثه شده است.

ایلنا: یک استاد دانشگاه در واکنش به خبر سقوط پراید در جاده قدیم قم کاشان گفت: نشست زمین و ایجاد فروچال باعثاین حادثه شده است.

دکتر بابک فخیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این مطلب و با بیان اینکه ایجاد یک فروچال پراید را بلعیده است تصریح کرد: تعجب می‌کنم شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری کاشان حادثه به این بزرگی را در حد نشست یک قنات، کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.

وی افزود: این شورا بگوید چگونه است بعد از سالیان سال تردد در این مسیر که به جاده قدیم مصطلح شده است اکنون به یکباره قناتی سر بر کرده و با نشست باعثحادثه می‌شود.

فخیمی گفت: تنها یک علت وجود دارد و آن بی‌تدبیری متولیان حوزه آب و خاک و مدیران ستاد بحران اصفهان است که با بی‌توجهی به بحران منطقه باعثخالی شدن منابع آب دشت کاشان شده که این امر فرونشست و فروچال‌های دشت کاشان را در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان که سابقه طولانی در تحقیق و مطالعه و چگونگی ایجاد فرونشست‌ها دارد اذعان داشت: مدیرکل بحران استانداری اصفهان باید بگوید کاشان چه تعداد قربانی بدهد تا متولیان برای وضعیت بحرانی منابع آب دشت کاشان چاره‌ای بیندیشند.

فخیمی تصریح کرد: روی وحشتناک فاجعه زمانی بروز خواهد کرد که فرونشست‌ها و فروچال‌های دشت کاشان که از سه طرف شهر را در محاصره خود گرفته است به شهر نزدیک شده و باعثتخریب شبکه‌ها آب، برق، گاز، ساختمان‌ها و معابر شهری شود.

عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران گفت: بحران آب در دشت کاشان منتظر همایش و تحقیق و مطالعه و برنامه ریزی ما ننشسته است بلکه هر روز امکان حادثه‌ای مشابه وجود دارد.

فخیمی در جواب این سوال که مدیر کل بحران استانداری اصفهان تنها راه برون رفت از بحران آب دشت کاشان را توجه به آبخیزداری ذکر کرده است گفت: من نمی‌دانم آقای شیشه فروش چه مقدار در حوزه آب تخصص دارند. بحث‌های این چنینی این شائبه را در ذهن تقویت می‌بخشد که نظریه تقابل اصفهان - کاشان به واقعیت نزدیک شده است.

عضو هیئت علمی بین المللی ITCI افزود: دشت کاشان با افت بیش از صدمتری آب در منابع زیرزمین دست به گریبان است. چگونه می‌توان این صدمتری افت منابع آب را با آبخیزداری جبران کرد.

فخیمی گفت: البته بحثآبخیزداری برای کشاورزی و تقویت منابع آبی با اهمیت است ولی درد بحران کاشان را دوا نمی‌کند. آیا بهترین نیست اصفهان با کمک به تحقق آب انتقالی، مردم کاشان را از این وضعیت برهاند.

دبیر سومین همایش بحران آب در دشت کاشان تصریح کرد: جان انسان‌ها در این طرف استان با مخاطرات فرونشست، کیفیت نامطلوب آب و خشکسالی‌های پی در پی مواجه است و هموطنان ما در آن طرف استان در فکر نجات فضای سبز شهرسان، آب بر ما سد می‌کنند.

فخیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی دیگر از علت‌هایی که آقای شیشه فروش اینگونه مباحثرا مطرح می‌کنند نگرانی‌های مربوط به تخصیص اعتبارات است.

وی افزود: هرچه مشکلات یک شهر را کوچک‌تر نشان دهیم آنگاه سهم کمتری از اعتبارات دولتی به آن اختصاص خواهیم داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکلات دشت کاشان از اینگونه مباحثگذشته است و تنها یک عزم ملی می‌تواند از یک فاجعه بزرگ در این مهد تمدن هفت هزار ساله جلوگیری کند.

وی افزود: وقت ملاحظه کاری گذشته است. وقت پاک کردن صورت مسئله گذشته است. امروز بحران دشت کاشان باعثبلعیده شدن یک پراید شده و فردا امکان هر حادثه هست. مقصر کیست؟ کشاورزان که بی‌رویه از منابع آبی برداشت می‌کنند یا متولیان که منفعل اجازه بغل کنی به کشاورزان داده و روز به روز وضعیت آبخوان دشت کاشان را بحرانی‌تر می‌کنند.

فخیمی ابراز امیدواری کرد تلنگرهای خدا در وقوع چنین حوادثی درس عبرتی شود تا هرچه زود‌تر فکری برای وضعیت منطقه بنماییم.

گفتنی است دو روز پیش جاده قدیم قم کاشان پیش پای پراید دهان باز کرد و در یک لحظه سقوط پراید به همراه سه سرنشین را رقم زد و باعثکشته و مصدوم شدن سرنشینان آن شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز