خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"کارگروه تدوین سند افزایش قدرت خرید مستمری‌بگیران" تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۹۹۰

رئیس کانون بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز، گفت: سال گذشته شکاف میان حداقل درآمد و کف هزینه‌های خانوارهای بازنشستگان حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما در سال ۹۹ به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

«هاشم شمشیری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تا سال ۹۸ با یک شکاف حدود ۶۰ درصدی میان حداقل مستمری با هزینه‌های زندگی مواجه بودند اما این شکاف با افزایش ۲۶ درصدی حداقل مستمری و افزایش مجموع مستمری و مزایا به حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان برای حداقلی‌بگیران تشدید شده است، گفت: از آنجا که هزینه‌های زندگی بر اساس سبد حداقلی معیشت به بیشتر از ۵ میلیون تومان رسیده است، مستمری‌بگیران حدود ۳ میلیون تومان کمتر از کف هزینه‌ها را به عنوان مستمری دریافت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته شکاف میان حداقل درآمد و کف هزینه‌های خانوارهای کارگری (شاغل و بازنشسته) چیزی حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما شاهد هستیم که در سال ۹۹ برای بازنشستگان به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. در نتیجه شکاف درآمد و هزینه با سرعت بالایی نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. در نتیجه سیاست‌های جبرانی باید در اسرع وقت اجرا شوند؛ حالا چه با اجرای همسان‌سازی و چه با افزایش حق مسکن و سایر مزایای جانبی.

رئیس کانون بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز با بیان اینکه متاسفانه تشکل‌های کارگری و بازنشستگی خواب هستند و اجازه تثبیت مزد و مستمری بر روی ۲۶ درصد را داده‌اند، گفت: این باعث تاسف است که تشکل‌های صنفی چنین موضع‌گیری کرده‌اند و زیر بار چنین رقمی رفته‌اند. با توجه به اینکه حداقل افزایش مزد برای مستمری‌بگیران که از مزایای جانبی کارگران شاغل محروم هستند، آثار منفی دارد، تشکل‌های صنفی بازنشستگان نباید با افزایش ۲۶ درصدی موافقت می‌کردند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های بازنشستگان اعلام کرده‌اند که برای ۲۵ تیر، سالگرد تامین اجتماعی مستمری‌بگیران را برای تجمع دعوت می‌کنند، گفت: برگزاری هرگونه تجمع به رعایت پیش‌شرط‌هایی نیاز دارد اما باید برای سازمان این تکلیف تعریف شود که تا پیش از ۲۵ تیر، تکلیف بازنگری در میزان افزایش مستمری‌ و اجرای همسان‌سازی را طبق یک زمان‌بندی مشخص و اجرایی کند.

شمشیری با بیان اینکه برنامه‌ای عملیاتی که در این‌باره تهیه می‌شود باید به تایید مراجع قضایی، نمایندگان مستقل بازنشستگان، اعضای کانون‌های بازنشستگان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برسد، گفت: بدون یک توافق جمعی میان ذی‌نفعان صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی و مدیران و وزرای دولت، نمی‌توان هیچ امیدی به حل مشکلات قبل از ۲۵ تیر داشت.

وی افزود: سال‌هاست که ۲۵ تیر تجمع می‌کنیم اما در برهمان پاشنه می‌چرخد؛ چراکه پیش از آن هیچ توافقی برای جبران شکاف درآمد و هزینه از طریق افزایش مناسب مستمری‌‌ها و اجرای همسان‌سازی حاصل نشده است. با توجه به اینکه قدرت خرید مستمری به نصف سال ۹۸ رسیده است، ابتدا این توافق در قالب یک سند همکاری بین دستگاهی تدوین شود؛ در واقع همانگونه که رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اجرای همسان‌سازی و افزایش مزایای جانبی بازنشستگان کشوری و لشگری کارگروهی تشکیل داد باید کارگروه افزایش مستمری و همسان‌سازی تشکیل شود.

رئیس کانون بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز، تصریح کرد: حضور نماینده‌‌ای از دستگا قضایی در این کارگروه بسیار ضروری است تا بندهای این توافق جامع بند به بند اجرایی شود. طبیعی است که عدم تعهد یکی از طرفین به این توافق، به منزله پشت کردن به مطالبات بازنشستگان است. همچنین باید بندی به این توافقنامه اضافه شود تا در صورت عدم اجرای قانون، سازمان بازرسی کل کشور ورود کند؛ جز این با هیچ راهی نمی‌توان سازمان یا هر نهادی دیگری را به اجرای چنین برنامه مهمی پایبند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز