خبرگزاری کار ایران

فرامرز توفیقی:

دادن کارت اعتباری به کارگران بر حمایت نقدی ترجیح دارد/ دولت فاصله معیشت و مزد را با کارت‌های شارژشونده پُر کند

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۶۸۲

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها تاکید دارد که اعطای کارت اعتباری نقدشونده بر حمایت نقدی از کارگران ترجیح دارد.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحران معیشتی کارگران پس از آمدن کروناویروس گفت: کارگران بعد از اسفندماه، با بحران معیشتی مواجه شدند. این بحران برای قشرهایی از کارگران که حقوق ثابت ندارند یا به صورت روزمزد یا فصلی کار می‌کنند، به مراتب عمیق‌تر است.

وی ادامه داد: دولت در سالهای اخیر، به یارانه‌پردازی به طبقات فرودست روی آورده است و همین مکانیسم در زمان بحران کرونا نیز به کار گرفته شد. در همه‌ی این «حمایت‌های یارانه‌ای»، دولت به حساب شهروندان پول نقد واریز می‌کند؛ اکنون انواع یارانه‌ها را داریم؛ یارانه معیشتی، یارانه بنزین، یارانه کرونا و .... پرداخت پول نقد به میزان ناکافی، نه به حل بحران معیشتی کارگران که در واقع اکنون به «بحران فقر غذایی» بدل شده کمک می‌کند و نه سودی به حال رونق تولید و حمایت از کالاهای داخلی دارد.

توفیقی با تاکید براینکه دولتی‌ها با ادعای تورم‌زا بودن مزد، از افزایش عادلانه مزد کارگران در سالجاری جلوگیری کردند، ادامه داد: در جلسات مزدی دولتی‌ها ادعا کردند که افزایش دستمزد به اندازه نرخ تورم، موجب افزایش حجم نقدینگی شده و تورم انتظاری را افزایش می‌دهد؛ جدا از اینکه ما نمایندگان کارگری به علت پایین بودن سهم دستمزد در قیمت تمام شده، با این استدلال از اساس مخالفیم، باید بگوییم سیاست‌های دولت، خود بیشتر، موجد افزایش نقدینگی است و یکی از این سیاست‌های تورم‌زا، پرداخت یارانه نقدی به مردم است.

به گفته او، اگر دولت به‌جای پول نقد، کارت اعتباری شارژشونده به سرپرستان خانوار بدهد و آنها بتوانند با آن کارت‌ها، فقط محصولات داخلی خریداری کنند، هم از گردش نقدینگی مازاد در جامعه جلوگیری می‌شود و هم بازار کالاهای داخلی رونق می‌گیرد.

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی تاکید می‌کند: باتوجه به فقر غذایی خانوارها و همچنین نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی، ممکن است پول نقدی که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود در مواردی صرف خرید مایحتاج خانوار مانند مواد غذایی نشود؛ اما کارت اعتباری که قابلیت خرید اقلام ضروری سبد معاش از فروشگاه‌ها را داشته باشد، فقط می‌تواند صرف خرید اقلام ضروری شود. درنتیجه این کار هم به نفع اقتصاد است و هم به نفع خانوارها.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز