خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شستا مطرح کرد:

مدیریت شرکت‌های شستا هم به سهامداران واگذار می‌شود/ عایدی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را صرف هزینه‌های جاری نمی‌کنیم/ عرضه در بورس بهترین راهکار برای شفاف سازی است

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۸۴۷

برنامه گفتگوی ویژه خبری، شب گذشته (۲۷ فروردین) با موضوع عرضه سهام «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) در «بورس اوراق بهادار تهران» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد رضوانی فر» مدیرعامل شستا که در استودیو ضبط گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود، با اشاره به عرضه ۱۰ درصد از سهام شستا به ارزش ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲ میلیون نفر، گفت: شستا باید راهکارهایی را برای خروج از بنگاهداری تدوین می‌کرد؛ چراکه این مهم‌ترین خواسته‌ی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت در جهت شفافسازی است و خروج از چیزی است که از آن با عنوان «حیاط خلوت» یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه در بورس بهترین راهکار برای شفاف‌سازی است، افزود: زمانی که مجموعه‌ای وارد بورس می‌شود، باید همه‌ی فعالیت خود را به صورت شفاف در معرض دید مردم قرار دهد؛ ازجمله صورت‌های مالی و وضعیت حسابرسی شرکت‌ها. همچنین سهام‌داران جدید در مجامع شرکت می‌کنند و دیگر شاهد برگزاری آنها پشت در بسته نخواهیم بود. 

رضوانی‌‌فر با بیان اینکه از حالا به بعد مدیریت شرکت باید پاسخگوی سهامداران باشد، گفت: اینگونه مبانی حاکمیت شرکتی در شستا اجرایی می‌شود. شستا هم از این فرصت استفاده می‌کند تا این حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را سرمایه‌گذاری کند؛ آورده‌ی آن هم صرف رفاه و درمان بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی می‌شود.  

مدیرعامل شستا با بیان اینکه شستا خود درصدی از سهام شرکت‌های غیرمتعلق به سازمان تامین اجتماعی را در اختیار دارد، گفت: شستا در ۸۷ شرکت سهام‌دار است که ۵۱ درصد از آنها بورسی هستند. اینگونه شستا پورتفوی خود را بهینه‌سازی می‌کند. فلسه وجودی شرکت سرمایه گذاری هم بهینه سازی دائم پورتفوی است. 

وی با بیان اینکه شستا تا پیش از این هم سهام خود را در بورس عرضه کرده بود و این برای اولین بار نیست که بورسی می‌شویم، گفت: ۳۸ درصد سهام ارزشی بازار بورس را شستا واگذار کرده است.  

رضوانی‌‌فر با بیان اینکه تجربه به ما نشان داد که نباید سهام زنجیره پایینی و بخش‌های دیگر را تکه تکه در بورس بفروشیم، گفت: برای نمونه سهام ذوب آهن تکه تکه و در بورس فروخته شد؛ در نتیجه مشکل مدیریتی به وجود آمد. به همین خاطر تلاش کردیم که به جای این کار، هلدینگ بالادستی را وارد بورس کنیم.  

مدیرعامل شستا با بیان اینکه واگذار کردن مالکیت به معنای آن است که مدیریت هم واگذار می‌شود اما این اتفاق نه یک باره که به تدریج رخ می‌دهد، گفت: همین حالا شستا در یک شرکت دارویی ۳۵ درصد سهامدار است اما دو نفر  از اعضای هیات مدیره آن از «سهامدارنِ غیر» هستند. 

وی با بیان اینکه هدف شستا مدیریت ۱۰۰ درصدی در شرکت‌هایی که سهام آنها را واگذار  کرده نیست، گفت: به تدریج مدیریت شرکت‌ها هم به سهامداران واگذار می‌شود و آنها می‌توانند در تصمیم‌‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند. روزی هم خواهید رسید که سهامداران شرکت‌های شستا در هیات مدیره مرکزی حضور می‌یابند. در کل شستا نشان داده که به دنبال مدیریت شرکت‌هایی که سهم آنها را واگذار کرده نیست. 

مدیرعامل شستا، افزود: شستا تا پیش از واگذاری ۱۰ درصدی امروز، سهام سه مجموعه خود را به صورت ۱۰۰ درصدی واگذار کرده است.  

رضوانی فر با بیان اینکه قرار نیست منابع از حاصل از واگذاری سهام شستا در جای دیگری خرج شود یا به دولت تعلق گیرد، گفت: شستا، ۲۸۸ پروژه سرمایه‌گذاری دارد که به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. همچنین شرکت‌هایی داریم که می‌خواهیم بر روی اصلاح ساختار آنها سرمایه‌گذاری کنیم تا بازدهی مطلوب برسند.

مدیرعامل شستا، تصریح کرد: با این منابع می‌توانیم کارهای دیگری هم مانند تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی انجام دهیم و در کل این منابع باید صرف سرمایه‌گذاری و ارائه‌ی بهتر خدمت به بیمه‌شدگان شوند. بنابراین قرار نیست که این حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را صرف هزینه‌های جاری کنیم. 

وی در پایان با اشاره به برنامه شستا برای عرضه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های خود در بورس گفت: امروز موفق شدیم گام بزرگی را برداریم. به دنبال ارتقای کارایی و بهره وری هستیم اما ظرفیت بازار بورس را هم در نظر داریم و می‌دانیم که امکان عرضه این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت یکجا وجود ندارد و این کار باید تدریجی صورت گیرد. 

«مهدی حیدری» کارشناس اقتصادی هم که مخالف عرضه هلدینگ‌های بالادستی شستا در بورس است با حضور تلفنی در این برنامه، گفت: بهتر بود که شستا به جای چنین کاری، پایین دست زنجیره تولید را وارد بورس می‌کرد. مثلا شستا ۱۵ شرکت سیمانی دارد که می‌توانست آنها را تک تک در بورس عرضه کند؛ چراکه به هرحال روزی باید عرضه آخر هم انجام بشود و این کمک می‌کرد که شستا تدریجی وارد بورس شود و زنجیره پایین تولید هم به موقع تامین مالی شود. 

«علی صحرایی» مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران هم که دیگر میهمان حاضر در استودیو ضبط گفتگوی ویژه خبری بود، از متعهد بودن سازمان تامین اجتماعی به عرضه ۱۲ درصد از سهام شستا خبر داد و گفت: ۱۰ درصد از سهام شستا امروز عرضه شد و بر مبنای تعهد سازمان تامین اجتماعی، ۲ درصد دیگر هم ظرف سه ماه آینده وارد بورس می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز