خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کارگران به دلیل مشکلات معیشتی قرنطینه را می‌شکنند/ کار در خطوط تولید با تراکم بالا خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۵۶۷

یک فعال صنفی کارگری، مشکلات معیشتی را دلیل اصلی تن دادن کارگران به کار در ایام قرنطینه می‌داند و می‌گوید: این موضوع سلامت کارگران را به خطر می‌اندازد و ممکن است زمان شیوع بیماری کرونا را بیشتر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل اشرف منصوری با بیان اینکه به‌رغم اعلام عمومی مبنی بر تعطیلی بسیاری از مشاغل، در بخش خصوصی شاهد این هستیم که کارفرمایان از کارگران می‌خواهند در محل کار خود حاضر شوند، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد این اتفاق به دنبال توافق میان کارگران و کارفرمایان رخ می‌دهد، حال آنکه در شرایط کنونی باید ساز‌و‌کار‌هایی برای رعایت ضوابط عمومی درنظر گرفته می‌شد.

او ادامه می‌دهد: مشکل اصلی آماده نبودن کشور برای بحران است. ما پیش‌بینی مناسبی برای چنین بحران‌هایی نداشته‌ایم بنابراین شاهد تصمیم‌گیری‌های مختلف هستیم. وزارت صمت چیزی اعلام می‌کند، وزارت بهداشت چیز دیگری می‌گوید، کارفرمایان خواسته‌های متفاوتی دارند و ... در این بین کارگران نیز تکلیف خود را نمی‌دانند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولان کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور درباره سلامت نیروی کار و رعایت ضوابط بهداشتی در محیط‌های کاری می‌گوید: دو دسته خطوط تولید وجود دارند. در برخی خطوط تراکم جمعیت کم است و کار‌ها به صورت اپراتوری صورت می‌گیرد که مشکلات کمتر است، اما در برخی دیگر از خطوط تولید ما با تراکم نیروی انسانی مواجه هستیم که عملا امکان رعایت ضوابط بهداشتی برای جلوگیری از کرونا امکان‌پذیر نیست. در این محیط‌های کاری سلامت کارگران به خطر می‌افتد.

او ادامه می‌دهد: واقعیت این است که مشکلات معیشتی باعث می‌شود کارگران به‌رغم وجود خطر سر کار بروند.. این گفته را این روز‌ها زیاد می‌شنویم که اگر از کرونا نمیریم از گرسنگی می‌میریم. همین مساله باعث می‌شود کارگران خطر کنند و سر کار بروند.

اشرف منصوری با اشاره به اینکه تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا به قدر کافی در اختیار کارگران نیست، تصریح می‌کند: برای مثال در برخی مشاغل افراد به دلیل گرما یا دلایل دیگر هر یک یا دو ساعت باید ماسک عوض کنند، حال آنکه به تعداد کافی ماسک در اختیار کارگران نیست.

او ادامه می‌دهد: این روز‌ها کلیپ‌ها و بروشور‌های تبلیغاتی زیادی منتشر می‌شود. در این بین جای خالی کلیپ‌هایی ویژه کارگران به چشم می‌خورد. لازم است در رسانه‌های فراگیر ازجمله تلویزیون تبلیغ شود که کار کردن در شرایط حطرناک ممکن است منجر به از بین رفتن زندگی خود و خانواده کارگران شود و آنها بهتر است خطر نکرده و موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز