خبرگزاری کار ایران

دوندگی‌های کارگران فولاد قروه شش سال پس از بستن کارخانه/ سالها ما را "کارگر ساده" لیست کردند!

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۴۸۸

احمد امینی از شکایات مکرر برای برقراری بازنشستگی پیش از موعد کارگران فولاد زاگرس در قروه کردستان خبر می‌دهد؛ کارگرانی که با بیکاری ناگهانی دچار مشکلات بسیار شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شرکت فولاد زاگرس به موجب مجمع فوق العاده‌ای که در اسفند ماه ۹۲ توسط سهامداران عمده این شرکت شامل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، منحل اعلام شد.

این کارخانه تنها واحد صنعتی شهرستان قروه با بیش از ۴۰۰ کارگر بود که عدم حمایت مسئولان و تعطیلی آن، ضربه دردناکی به معاش مردم این شهر وارد کرد؛ خانواده‌های بسیاری گرفتار بی‌پولی و عسرت شدند و در نهایت بسیاری از نان‌آوران خانواده‌ها، تن به مهاجرت دادند و به دنبال مشاغل کاذب راهی شهرهای بزرگ شدند. با اینهمه، سرگردانی و بلاتکلیفی این کارگران با گذشت نزدیک به شش سال همچنان ادامه دارد.

احمد امینی (نماینده کارگران بیکار شده فولاد زاگرس) با اشاره به اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ی مشاغل سخت‌ و زیان‌آور برای کارگران این واحد صنعتی از رفت و برگشت‌های مکرر و بی‌نتیجه به تامین اجتماعی روایت می‌کند: مجبور شدیم از تامین اجتماعی قروه شکایت کنیم؛ بعد از اخراج متوجه شدیم که پیمانکاران فولاد شغل کل پرسنل را  مدت شش سال برخلاف شغل مندرج در قرارداد، در لیست ارسالی به سازمان تامین اجتماعی «کارگر ساده»  عنوان کرده است؛ ما هرچه دوندگی کردیم نتیجه نداد و در نهایت، مجبور به شکایت شدیم.

او ادامه می‌دهد: هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کارفرما را مکلف به اصلاح عنوان شغلی کرده‌اند و کارفرما لیست کارگران را اصلاح کرد ولی تامین اجتماعی نپذیرفت. می‌گویند طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، لیست کارگران فقط تا شش ماه پس از ارسال، قابل تغییر هست؛ درنتیجه ما از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شکایت کردیم، در شعبه بدوی رای به نفع ما کارگران صادر شد اما ازسوی تامین اجتماعی اعتراض به رای صادره صورت گرفت که در شعبه ۱۲تجدید نظر به بهانه جمعی و متفاوت بودن شغل، شکایت‌مان رد شد تا مجدد به صورت انفرادی شکایت کردیم که باز رای به نفع ما صادر کردند.

نماینده کارگران فولاد قروه با تاکید بر اجرایی نشدن حکم توسط تامین اجتماعی، از ارسال رای به اجرای احکام دیوان خبر می‌دهد و می‌گوید: باید شغل ما در لیست‌های تامین اجتماعی اصلاح شود تا بعد ما را مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب کنند و بتوانیم از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنیم.

به گفته‌ی امینی، اگر این اتفاق بیفتد، حداقل کارگران می‌توانند بازنشست شوند و مستمری بازنشستگی بگیرند؛ بیکاری ناگهانی زندگی خانواده‌های بسیاری را در قروه زیر ورو کرد؛ بازنشستگی، حداقل کاری‌ست که می‌توان برای این خانواده‌ها انجام داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز