خبرگزاری کار ایران

ادامه وضعیت نامعلوم شغلی ۱۶۰۰ کارگر فولادین ذوب آمل/ حسینقلی قوانلو: مشکلی بابت پرداخت حقوق نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۰۸۸

کارگران فولادین ذوب آمل در شرف بیکاری هستند و با تعدادی از کارگرانی که به کار بازگشته‌اند، قرارداد کاری منعقد نشده است.

 کارگران فولادین ذوب آمل(فذا) در تماس با خبرنگار ایلنا، خواستار رسیدگی به وضعیت ۱۶۰۰ کارگر این کارخانه شدند که به دلیل آنچه از سوی کارفرما عدم تامین مواد اولیه و کاهش حجم سفارشات اعلام شده، در وضعیت نامعلوم شغلی به سر می‌برند.

کارگران می‌گویند: طی روزهای گذشته با تعدادی از همکاران ما برای بازگشت به کار تماس گرفته شد اما زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عدم پرداخت حقوق و مزیا طی ماه‌های آتی از برخی مدیران شرکت شنیده می‌شود. این درحالی است که ما در شرایط سختِ گرد و غبار و سر و صدا در شرکت اشتغال داریم که حتی مطالبات ما در خصوص سخت و زیان‌آوری نیز محقق نشده و هیچ قرارداد کاری نیز با ما منعقد نشده است.

از قرار معلوم؛ قرارداد کاری تمام پرسنل فولادین ذوب آمل(فذا) پایان مهر ماه به اتمام رسیده است.

به گفته کارگران این واحد تولیدی؛ چطور می‌توانیم چند ماه بدون حقوق سر کنیم، در حالیکه هزینه‌های زندگی نیز کفاف نمی‌دهد. در عین حال دستِ‌کم ۱۳۰۰ کارگر این کارخانه در شرف بیکاری هستند. همه ما کارگران خواهان بازگشت به کار با شرایط مذکور در قانون کار و حق و حقوق خود هستیم.

توضیحات وزارت صمت و مدیرعامل در خصوص مشکلات کارگران

حسینقلی قوانلو (رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران) در پاسخ به ایلنا، درباره اقدامات اخیر این سازمان در خصوص مشکلات فذا و بازدید روز گذشته از این واحد تولیدی، تصریح کرد: در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات این واحد تولیدی تا حدودی رفع شده است. دیروز در بازدید از این واحد تولیدی در حضور استاندار مازندران نیز کارگران به کار بازگشتند و کارفرمای فولادین ذوب آمل متعهد شد تا بقیه نیروهای شرکت را به کار بازگرداند.

او ادامه داد: البته تا الان هم کارگران اخراج نشده بودند، بلکه به مرخصی فرستاده شدند تا تکلیف مشکلات شرکت مشخص شود. لااقل آنچه ما دیروز در بازدید مشاهده کردیم، واحد اکسل مشغول به کار بودند. البته این شرکت هلدینگی سه تا چهار بخش دارد.

به گفته رئیس سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت مازندران؛ روز گذشته اولین حمل بار تجهیزات و قطعات ساخته شده برای این خودرو نیز بار زده شد. البته متاسفانه این اتفاق با تاخیر افتاده است؛ چراکه بنا بود ده روز پیش حمل بار صورت بگیرد. آقای رحمانی، وزیر صمت نیز به زودی به این استان برای حل مشکلات این واحد تولیدی سفر خواهد کرد. همچنین مقرر شده تا مشکلات نقدینگی این شرکت حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به کارگران گفته شده ممکن است چند ماه از حقوق خبری نباشد، گفت: این واحد تولیدی در گذشته معوقات مزدی نداشته است. روز گذشته که ما از شرکت بازدید کردیم، کارگران طوماری امضا کرده و خواستار راه‌اندازی شرکت شده بودند و اظهار کردند که حتی اگر به این قیمت که حقوق و قرارداد کاری در کار نباشد، شرکت راه‌اندازی شود.

وی افزود: البته پرداخت دستمزد بخش ناچیزی از هزینه‌های تولید این واحد را شامل می‌شود که به عقیده من مشکلی بابت پرداخت حقوق نخواهد بود. محصولات این شرکت کیفیت خوبی دارد و ایران خودرو نیز طرفدار ادامه فعالیت این واحد تولیدی است.

قوانلو تصریح کرد: فعلا دو مصوبه برای حل مشکلات این شرکت تنظیم شده است. اول بحث بروز کردن قراردادها با سابکو است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به روز نشده است. قرار شد این قراردادها طی یک ماه آتی به روز شود. در عین حال تولیدات این شرکت نیز برای ایران خودرو حمل بار شود.

حسام اردشیر (مدیرعامل کارخانه فولادین ذوب آمل) روز گذشته گفته بود: در صورت تامین مواد اولیه برای تولیدات، این شرکت هیچ‌ یک از کارگران خود را اخراج نخواهد کرد و همگی را بازمی‌گرداند. اکنون نیز هیچ یک از کارگران و نیروهای کارخانه فذا اخراج نیستند و فعلا در حالتی از مرخصی به سر می‌برند.

اردشیر ادامه داد: هدف و خواست کارخانه فولادین ذوب آمل آغاز و بازگشت به فرایند تولید است زیرا تعطیلی کارخانه نه تنها به ضرر کارخانه و سهام‌داران است؛ بلکه منجر به دلسرد شدن دیگر مشتریان خواهد شد و همچنین بیکاری قشر جوان است که عمده نیروهای مجموعه را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز