خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تور رسانه‌ای به استان گلستان؛

داستانِ بی‌سرپناهی دختران و پسران بلوچ/ سیل هنوز تازه‌آباد را ترک نکرده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۷۷۶

برخی سیل‌زدگان روستای تازه‌آباد در شهرستان آق‌قلا هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات بانکی و لوازم برقی وعده داده شده را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از فروردین ماه ۹۸ که سیل روستاهای شهرستان آق‌قلا را در نوردید، دختران و پسران بلوچ در انتظار سرپناه هستند. روستای تازه آباد یا بلوچ آباد یکی از همین روستاهایی بود که خانه‌هایش به زیر آب رفت. حالا بعد از گذشت دو فصل پای درد و دل اهالی بلوچ این روستا نشستیم.

وارد روستا که می‌شوی دسته‌ای کودکان جلو می‌آیند. کودکانی که خودشان سر صحبت را بازمی‌کنند تا از مشکلات بعد از سیل بگویند. نادیا دختر بچه‌ای که لباس بلوچی به تن دارد و تا کلاس ششم درس خوانده بیش از بقیه حرف برای گفتن دارد. می‌گوید وام ۱۰ میلیونی بنیاد مسکن برای ساخت خانه‌ها کافی نبوده است.

دختر دیگری جلو می‌آید و به انتهای خیابان که یک خانه نیمه کاره آنجا واقع شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: پدرم برای خریدن مصالح دچار مشکل شده و مجبور است چند برابر کار کند.

داستانِ بی‌سرپناهی دختران و پسران بلوچ/ سیل هنوز تازه‌آباد را ترک نکرده است

خیلی از خانواده‌ها هنوز لوازم برقی دریافت نکرده‌اند

دختران و پسران بلوچ آق‌قلا در انتظار چند قلم لوازم برقی و وام‌هایی هستند که دولت موظف به پرداخت آن است. معلوم است که می‌دانند باید در صحبت با خبرنگاران و تازه‌واردهای روستا سریعاً سراغ بیان مشکلاتشان بروند.

اغلب‌شان یا لباس‌های بلوچی به تن دارند یا پیراهن‌های بلندی از رنگ‌های مختلف، روسری را همگی به یک شیوه به سر کرده‌اند. کمی بعد چند نفر از زنان روستا جلو می‌آیند تا از مشکلاتشان بگویند. زنی که چادر تیره به سر کرده و چشمان روشنی دارد می‌گوید: یکسری لوازم برقی اینجا بین خانواده‌ها توزیع کردند اما به برخی از خانه‌ها نرسید. باور کنید این روزها بدون یخچال دچار مشکل هستیم. مجبوریم از همسایه‌ها کمک بگیریم.

خیلی از لوازم برقی اهالی بلوچ آباد به طور کامل تخریب شده است. باران که می‌بارد، آنها که نتوانسته‌اند سرپناه خود را سامان دهند، بدون سقف و سرپناه وضعیت سختی دارند.

رئیس بنیاد مسکن پیشتر گفته بود: برای ساخت واحدهای شهری تخریب شده ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان و روستایی ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. علاوه بر تسهیلات ارزان به هر واحد شهری ۱۲ میلیون تومان و هر واحد روستایی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

داستانِ بی‌سرپناهی دختران و پسران بلوچ/ سیل هنوز تازه‌آباد را ترک نکرده است

خانه‌هایی که هنوز آباد نشده‌اند

روستای تازه‌آباد شهرستان آق‌قلا در جریان سیل اخیر شمال کشور، دچار آسیب جدی شده است و بسیاری از خانه‌های این روستا نیاز به تخریب کامل و ساخت دوباره دارد؛ همچنین بسیاری از وسایل زندگی ساکنان نیز آسیب دیده و غیرقابل استفاده است. تازه آباد ۱۳۰ خانوار دارد و حدود ۴۷۰ نفر ساکن این روستا هستند.

زنی که دور از جمعیت ایستاده می‌گوید: کارشناس که آمد خانه‌ام را تعمیراتی زد؛ می‌گفتند که می‌توانید خانه‌تان را از نو بسازید اما من مخالفت کردم. بابت بازپرداخت وام‌ها قطعاً به مشکل برمی‌خوردم. الان هم بنیاد مسکن ۱۰ میلیون تومان به ما پرداخته است. ۳ میلیون تومان همان اوایل کار به عنوان کمک معیشت پرداخت کردند. دیوار خانه‌ام از وسط تَرَک خورده است.

او می‌افزاید: من نتوانستم هیچ لوازم برقی‌ای بگیرم. خودم به تنهایی خرج خانه را می‌دهم، شوهرم بیماری دارد و نمی‌تواند کار کند و مجبورم خودم کار کنم. اما در اغلب فصول بیکار هستم. فقط فصل پنبه‌چینی به صورت فصلی کاری می‌کنم و پولی می‌گیرم. بقیه اوقات سال را با همان پول یارانه روزگار می‌گذرانیم. چند وقت پیش به بهزیستی رفتم که بتوانم از آنها کمک بگیرم اما آنها بابت کمیسیون پزشکی پولی درخواست کردند که توان پرداخت آن را نداشتم.

با پول یارانه زندگی می‌کنیم

زن می‌گوید: در این گرانی با ۱۰ میلیون تومان واقعا نمی‌توانیم خانه‌مان تعمیر کنیم. هنوز هم مبلغ دیگری به ما پرداخت نشده است و نمی‌دانیم چطور باید تهیه کنیم. خانه مادرم هم به کلی تخریب شده است. من تک و تنها دنبال کارگر رفتم چون کسی را نداشتم. هزینه‌های ساخت خانه هم خیلی بالا است. سنگکار متری ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان پول می‌گیرد. کف اتاق ترک برداشته بود که سیمان و ماسه گرفتیم. اینها همه هزینه‌بَر بود.

به گفته او؛ خانه‌هایی که تخریب شدند را پیمانکار می‌سازد: آنها هم بابت بازپرداخت اقساطشان نگران هستند. من که همه هزینه‌های خانواده را از پول یارانه می‌پردازم، قطعاً در پرداخت اقساط هم به مشکل برمی‌خورم. درخواست ما این است که لوازم برقی به ما هم تعلق بگیرد. وقتی به بخشی از روستا این وسایل داده شده چرا به ما چیزی نمی‌دهند؟ اگر مبالغ وام هم بیشتر بود بهتر می‌توانستیم خانه بسایم. خیلی از خانه‌های ما نیمه کاره مانده و هنوز برخی اهالی این روستا سقفی به سرشان نیست.

معلوم نیست سیل‌زدگان تازه‌آباد تا چه زمانی باید منتظر اجرای وعده‌ها باشند. بخشی از وعده‌ها به عمل رسیده و برخی خانه‌ها ساخته شده اما هنوز هستند خانواده‌هایی که سرپناهی ندارند و این روزها از لحاظ مالی دچار مشکل شده‌اند.

گزارش : مریم وحیدیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز