خبرگزاری کار ایران

اختلاف کارگران و کارفرمای واحد آب و برق پالایشگاه آبادان بر سر پایه سنوات/ روابط عمومی: کارگران مشغول کارند

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۸۹۲

کارگران شاغل برای پیمانکار طرف قرارداد شرکت پالایش نفت آبادان مدعی‌ هستند اختلاف آنها با پیمانکار بر سر پرداخت پایه سنواتی است اما برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها هیچیک از همکاران آنها اخراج نشده بلکه مشغول کار هستند.

کارگران واحد آب، برق و بخار پالایشگاه آبادان که تحت مسئولیت پیمانکار طرف قرارداد شرکت پالایش نفت آبادان فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درحالی از کار با پیمانکاران شکایت دارند که هرکدام با دست‌کم ۱۰ سال سابقه کار مرتبا با تغییر پیمانکاران از دریافت برخی مزایای مزدی خود محروم می‌شوند.

این کارگران در تشریح مشکلات خود با پیمانکار فعلی گفتند: اختلاف ما کارگران واحد آب، برق و بخار با پیمانکار فعلی بر سر پرداخت پایه سنوات، تعداد روزهای مرخصی و پرداخت هزینه یک وعده غذای گرم است. ما طبق قانون امکان دریافت پایه سنوات و سایر مزایای مزدی را داریم اما کارفرمای فعلی که از تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال ۹۶ مسئولیت نیروی کار واحد آب و برق پالایشگاه آبادان را برعهده گرفته؛ برخلاف قانون، پایه سنوات و سایر مزایای کارگران همانند ایام مرخصی و هزینه غذا را طبق قانون و مصوبه‌های داخلی پالایشگاه پرداخت نمی‌کند.

به گفته کارگران پیمانی واحد آب و برق پالایشگاه آبادان، بر اساس مصوبه سال ۹۸ شورای عالی کار به کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار باشند یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۲۳۳۳۳ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات)  تعلق می‌گیرد اما پیمانکار طرف قرارداد شرکت پالایش نفت آبادان با تعبیری دیگر از این قانون در مناطق ویژه اقتصادی، بدون در نظر گرفتن سابقه چندین ساله کارگران، مدعی‌ست به کارگرانی که در این شرکت یکسال سابق کار داشته باشند، پایه سنواتی تعلق خواهد گرفت.

یکی از کارگران با بیان اینکه به توافق نرسیدن کارگران واحد آب و برق با پیمانکار طرف قرارداد شرکت پالایش نفت آبادان بر سر پرداخت پایه سنوات و برخی  مطالبات دیگر باعث شد تا کارگران با دریافت مستندات قانونی از اداره کار، کارفرما را ملزم به پرداخت یک ماه پایه سنوات سال ۹۷ خود کنند، در ادامه افزود: این اختلاف بر سر پرداخت پایه سنواتی در سال جاری در حالی ادامه پیدا کرده که کارفرما کارگران را ملزم به امضای قرارداد سال ۹۸ بدون ذکر موارد فوق مورد اختلاف کارگران با پیمانکار می‌کند که در نتیجه این اختلاف کارگران با پیمانکار وارد فاز جدیدی شده و کارگران راضی به امضای قرارداد کاری خود نمی‌شوند.

وی ادامه داد: موضوع خودداری کارگران از عقد قرارداد کار با پیمانکار در حالی است که طی یک سال گذشته کارگران واحد آب، برق و بخار هیچ گونه قرارداد کاری با پیمانکار فعلی نداشته‌اند. در عین حال شرکت پیمانکار در امضای قرارداد کار از روش تمدید نکردن کارت‌های ورود خروج به محدوده پالایشگاه استفاده کرده است. در نتیجه در روز شنبه (یکم تیر ماه) وقتی کارگران به محل کار خود مراجعه می‌کنند، امکان ورود به محل کار خود را نداشته و در پشت درهای ورودی تجمع می‌کنند.

او افزود: واحد حراست پالایشگاه به محض مشاهده کارگران در پشت درهای بسته موضوع را با پادرمیانی با پیمانکار مرتفع کرده و امکان ورود کارگران را به محل کارشان فراهم می‌کند. از روز گذشته تاکنون کارگران همچنان در محل کار خود مشغول کار هستتد اما موضوع اختلاف با پیمانکار بر سر پرداخت پایه سنوات همچنان به قوت خود باقی‌ست و منتظر دخالت مسئولان پالایشگاه برای حل آن هستیم.

کارگر دیگری با تاکید بر اینکه قوانین جاری در مناطق ویژه اقتصادی دست مدیران شرکت‌های پیمانکاری را در عدم اجرای قانون کار بازگذاشته است، درخصوص سایر مطالبات کارگران واحد آب، برق و بخار گفت: طبق مصوبه پالایشگاه هر کارگر ۳۰ روز حق مرخصی دارد اما پیمانکار تعداد روزهای مرخصی کارگران را به ۲۰ روز کاهش داده است.

او با اشاره به پرداخت هزینه غذا در پالایشگاه بیان کرد: سال جاری هزینه یک وعده غذای گرم به کارگران به مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده اما پیمانکار همچنان رقم سال گذشته (۵۸۰۰ تومان) را پرداخت می‌کند.

در این زمینه روابط عمومی پالایشگاه آبادان با صدور اطلاعیه‌ای خبر تجمع و اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران واحد آب و برق پالایشگاه آبادان را تکذیب کرده و گفته است: موضوع شایعه، کذب بوده و احدی از نفرات ارکان ثالت پالایشگاه اخراج نشده‌اند و مبنا و مورد اختلاف کارگران و پیمانکار طرف قرارداد شرکت پالایش نفت آبادان (شرکت سناء اندیشه) مطالبه سنوات کارگران بر مبنای سال ۹۸ بوده است که این خواسته از طرف آن شرکت جهت استفسار قانون به اداره کار منطقه آزاد ارجاع گردیده است و این موضوع از جانب ارگان ذیربط در حال پیگیری می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز