خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نیمی از گندم کشاورزان شوش از بین رفت/ سرعت و حجم بالای آب موجب شکستن بسیباری از سیل‌بندها شد/ ۵ هزار کشاورز خسارت دیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۲۳۷

نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان گفت: ۵۰-۶۰ درصد زراعت گندم کشاورزان شهرستان شوش به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده است. هم‌چنین ۲ هزار هکتار صیفی‌جات (شامل بادمجان، گوجه فرنگی و خیار)، ۶ هزار هکتار چغندر قند، ۱۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی و پیاز از بین رفته است. به علاوه، بسیاری از مردم دام و احشام‌شان را نیز از دست داده‌اند. در واقع، از بین حدود ۱۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی در شهرستان شوش، نزدیک به ۴ الی ۵ هزار نفر آنها درگیر سیل و خسارات ناشی از آن بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حکیم خنیفری (رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شوش، نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان و نماینده خانه کشاورز استان خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز کشور) پیرامون مشکلات پیش آمد کرده برای کشاورزان شهرستان شوش در پی سیلاب‌های اخیر، گفت: مشکل اخیر نه در اثر سیل، بلکه بر اثر رهاسازی آب رودخانه کرخه از سدها بوده که تا ۱۵-۱۶ کیلومتری اهواز نیز پیشروی کرده است.

وی اظهار داشت: زمین‌های بخش غربی فی‌مابین جاده مواصلاتی بین‌المللی اهواز-شوش و رودخانه کرخه را به طور کامل آب گرفته است. اکنون آب از این سوی جاده به آن‌سو رفته و بسیاری از مزارع کشاورزان را دربرگرفته است.

شدت و سرعت بالای آب موجب غافلگیری مردم شد

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان شوش افزود: شدت و سرعت بالای آب و حجم آن موجب غافلگیری مردم شد. پیش از آمدن این سیلاب‌ها، حدود ده روز به صورت شبانه‌روزی، مردم شهرها و روستاهای در معرض خطر، اقدام به ساخت سیل‌بند کردند اما بسیاری از این سیل‌بندها به ویژه آنها که به تازگی ساخته شده بودند نتوانستند سرعت و میزان آب را دوام آورده و شکستند.

از مجموع ۸۶ هزار هکتار، ۶۰ درصد زراعت گندم شوش کاملا تخریب شده است

خنیفری توضیح داد: ۵۰-۶۰ درصد زراعت گندم کشاورزان شهرستان شوش (از مجموع ۸۶ هزار هکتار) به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده است. علت این میزان بالای نابودی هم این است که آب به همراه گل و لای زیاد تا حدود یک و نیم متر بالای خوشه‌ها قرار گرفته است. هم‌چنین ۲ هزار هکتار صیفی‌جات (شامل بادمجان، گوجه فرنگی و خیار)، ۶ هزار هکتار چغندر قند، ۱۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی و پیاز از بین رفته است. گفتنی است بسیاری از مردم دام و احشام‌شان را نیز از دست داده‌اند.

سیلاب‌ها در زمان برداشت و کسب درآمد کشاورزان اتفاق افتادند

نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان در پایان، گفت: از بین حدود ۱۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی در شهرستان شوش، نزدیک به ۴ الی ۵ هزار نفر آنها درگیر سیل و خسارات ناشی از آن بوده‌اند. متاسفانه این اتفاقات در زمانی در حال رخ دادن است که نزدیک به زمان برداشت و کسب درآمد کشاورزان بوده است. زمان برداشت صیفی‌جات اکنون بوده و گندم نیز از اواسط ماه آینده آغاز می‌شد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز