خبرگزاری کار ایران

علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ۲۰ درصدی مزد کارگران به هیچ وجه در دستور کار نیست/ تنها شورای عالی کار حجت را تمام می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۶۰۵

عضو کارگری شورای عالی کار هرگونه تعیین دستمزد خارج از قواعد به رسمیت شناخته شده را به شدت محکوم و تاکید کرد که افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران به هیچ وجه در دستور کار نیست.

علی خدایی با بیان این مطلب که وزیر کار اعلام کرده است "تصویب افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران در حال پیگیری است"، به خبرنگار ایلنا گفت: هرگونه تعیین دستمزد خارج از قواعد به رسمیت شناخته شده را به شدت محکوم می‌کنم و تاکید دارم که افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران به هیچ وجه در دستور کار نیست.

این فعال کارگری افزود: چنین اظهاراتی نشانگر بیگانگی کامل با مناسبات روابط کار، قانون کار، بازار کار و سه‌جانبه‌گرایی است. البته اگر این اظهارت از قول آقای شریعتمداری صحیح نقل شده باشند.

خدایی با بیان اینکه طبق قانون کار تعیین دستمزد، تنها و تنها به شورای عالی کار مربوط است و با مذاکره گروه کارگری، کارفرمایی و دولت انجام می‌شود، گفت: به هیچ عنوان نظر فردی در شورای عالی کار بر سایر اعضا ارجحیت ندارد که بخواهد اعلام کند، افزایش ۲۰ درصدی دستمزد در دستور کار است.

وی با بیان اینکه جایگاه حقوقی و نه فردی وزیر کار برای آحاد جامعه مهم است و باید مراقب بیان یکسری نکات که در اذهان عمومی شبه ایجاد می‌کند، بود، گفت:  زمانی که کارگران این اظهارات را از زبان وزیر کار می‌شنوند، می‌گویند: خیمه‌شب بازی افزایش دستمزد را تمام کنید! می‌گویند: شما که از قبل مزد را تعیین می‌کنید، چرا تا شب آخر سال سیاه‌بازی می‌کنید و مردم را فریب می‌دهید.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: وزیر کار، رئیس شورای عالی کار است اما او نیست که حجت را تمام می‌کند بلکه خرد جمعی است. خردی مبتنی بر گفتگوی سه‌جانبه نه یک‌جانبه و غیرمدنی. در این شرایط مردم حق دارند که بگویند ما را فریب ندهید. شما از قبل بریده‌ و دوخته‌اید!

وی با بیان اینکه گروه کارگری افزایش ۲۰ درصدی دستمزد به هیچ وجه مدنظر گروه کارگری نیست، گفت: از همین تریبون به کارگران اعلام می‌کنیم که به هیچ عنوان زیر بار افزایش ۲۰ درصدی نمی‌رویم و تا آخرین روز بر سر حتی که یک هزارم درصد افزایش دستمزد به سختی مذاکره می‌‌کنیم.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه هنوز کمیته دستمزد تشکیل جلسه نداده است که بخواهد ماده ۴۱ قانون کار را اجرایی کند، گفت: قانون کار تنها شورای عالی کار را برای تعیین دستمزد به رسمیت شناخته است، نه نظر علی خدایی یا محمد شریعتمداری یا حسن روحانی را.  

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پایان تاکید کرد که عدم اطلاع از روابط کار و عدم اعتقاد به سه‌جانبه‌گرایی آفتی است که نباید در بدنه دولت رخنه کند؛ چراکه دولت یک ضلع سه‌جانبه‌گرایی است؛ البته تنها و تنها یک ضلع و نه بیشتر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز