خبرگزاری کار ایران

اکبر شوکت:

نحوه بازرسی کارگزاری‌های سازمان اجتماعی به شدت ایراد دارد/بیمه کارگران ساختمانی با یک تلفن قطع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۵۵۳

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور تاکید دارد؛ از زمانی که سازمان تامین اجتماعی بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی را به کارگزاری‌های خود سپرده است، بیمه‌های بسیاری از کارگران قطع شده است.

"اکبر شوکت" در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اظهار نارضایتی نسبت به انجام بازرسی‌های بیمه‌ای از کارگاه‌های ساختمانی توسط کارگزاری‌های تامین اجتماعی گفت: از زمانی که سازمان تامین اجتماعی بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی را به کارگزاری‌های خود سپرده است، بیمه‌های بسیاری از کارگران قطع شده است.

وی با بیان اینکه کارگزاری‌ها در یک سال سه نوبت از کارگاه‌های ساختمانی بازرسی می‌کنند، گفت: یک شیوه این نوع بازرسی این است که متصدی کارگزاری‌ها که اکثرا خانم هستند با کارگر تماس می‌گیرند و از او می‌پرسند: سر کار هستی یا نه؟ اگر بگوید: نه، بیمه‌اش قطع می‌شود.

شوکت با بیان اینکه به سبب رکود در صنعت ساختمانی، بیکاری کارگران ساختمانی سراسری شده است و گریزی از آن نیست، گفت: کارگزاری‌ها باید متوجه باشند که کار ساختمانی مقطعی و فصلی است نه دائمی. کارگر ساختمانی‌ها در طول عمرش برای ساخت و تکمیل صدها ساختمان، خانه به دوش است. با این حال با یک تلفن بیمه‌اش را قطع می‌کنند.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به مصوبه کارگروه "قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور"، افزود: مصوبه این کارگروه مقرر می‌دارد که بازرسی از کارگاه‌ها بر بستر بانک اطلاعاتی ایرانیان که ۵۴ بانک اطلاعاتی زیرمجموعه آن است، انجام شود.

وی افزود: از سوی انجمن‌های صنفی نرم‌افزارهایی را تهیه کرده‌اند تا کارگران آنها را روی تلفن‌های همراه خود نصب کنند. این نرم‌افزارها با موقعیت یاب تلفن همراه هماهنگ هستند لذا اگر کارگر سر کار نرود، یا برای کار به کارگاه دیگری برود، مشخص می‌شود. از این رو سپردن بازرسی‌های بیمه‌ای به کارگزاری‌ها، کار بیهوده‌‌ و هزینه‌بری است. به هر شکل تاکید انجمن‌های صنفی این است که نحوه بازرسی کارگزاری‌های تامین سازمان اجتماعی به شدت ایراد دارد.

شوکت در ادامه با اشاره به ثبت ۱۰۰ هزار درخواست تایید شده در سامانه بیمه کارگران ساختمانی، افزود: با همکاری آقای نوربخش ۱۹۲ هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند اما از مزایای بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند را پالایش و ردیف سهمیه‌های آنها را حذف کردیم تا سهمیه آنها در اختیار کارگران قرار بگیرد. ۹۰ هزار عدد از این سهمیه‌ها ۴ ماه پیش بین کارگران ساختمانی کشور توزیع شد.

این عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: حال باید برای ۱۰۰ هزار سهمیه باقی مانده تصمیم‌گیری کنیم. ضمن اینکه کارگران دیگری با دریافت کارت مهارت فنی منتظر ثبت نام در سامانه و تایید صلاحیت خود هستند که باید برای آنها سهمیه‌های جدید بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی تعریف شود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود و این‌بار آن را به صورت شهرستانی و نه استانی پیاده‌سازی می‌کنیم، گفت: زمان اینکه سهمیه‌ها را به‌صورت استانی توزیع می‌کردیم، گذشته است چراکه مدیران کل استان‌ها از آنها سوءاستفاده می‌کردند.

دبیر خانه کارگر قم تصریح کرد: سوءاستفاده‌کنندگان سهمیه‌ها را براساس سلیقه خود در شهرستان‌ها توزیع می‌کردند. یعنی به یک شهرستان با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ۱۰۰ سهمیه می‌دادند؛ اما به یک شهرستان دیگر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ سهمیه! در واقع نماینده هر شهرستانی که پرزورتر بود، نظر آقای مدیرکل را برای دریافت سهمیه بیشتر جلب می‌کرد و اینگونه سر شهرستان‌های دیگر بی‌کلاه می‌ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کندی عملکرد سازمان تامین اجتماعی در این حوزه به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی که سهم بالایی در تامین منابع بیمه نمودن کارگران ساختمانی دارد، برمی‌گردد، گفت: نمی‌شود گفت که تاثیرگذار نیست؛ چراکه اولا هم صنعت ساختمان در رکود است و هم اینکه شهرداری‌ها تخلف می‌کنند و درآمدهایشان را از این محل اعلام نمی‌کنند.

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی وصول ۲ هزار میلیارد تومان را از این محل هدف‌گذاری کرده بود حالا وصولی‌هایش به یک چهارم کاهش یافته است و تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان وصولی دارد.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح ماده ۵ قانون تامین اجتماعی هستند، گفت: نظرانجمن‌های صنفی این است که علاوه بر ماده ۵، ماده ۴ و ۱۰ قانون تامین اجتماعی اصلاح شوند؛ چراکه کارگران ساختمانی خواستار اصلاح شرایط بازنشستگی، دریافت غرامت ایام بیماری، کمک هزینه ازدواج و... هستند که از آنها محروم شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز